Candela – det svenska foilingundret i närbild

Elias Johansson Rimsby

Den svenska foilande elbåten Candela går från klarhet till klarhet. Hamnen får en intervju med produktchefen Niklas Nordin. Se inslaget från Hamnen Electric Boat Show.

Få, om ens någon, har nått en sådan stjärnstatus inom det foilande och eldrivna båtlivet som svenska Candela. Med all rätt. Här talar vi om båtar som tack vare sina bärplan drar 80 procent mindre energi än båtar i motsvarande storlek som planar på traditionellt sätt.

Se också:
Candela – redo att revolutionera passagerartrafiken
Kungaparet och politiker testar foilande elbåten Candela
Candela C-8 – första provkörningen i foilingläge

– Enkelt förklarat handlar det om storleken på undervattenskroppen och tack vare sina bärplan så blir den våta utan minimal, förklarar Niklas Nordin som är produktchef på Candela.

Gyro och ultraljuds-censorer

Därefter blir det mer komplicerat då allt från flyghöjder och vinklar styrs automatiskt. I fallet med Candela C7 som Hamnen provkör i detta inslag så styrs flyghöjden av så en så kallade ultraljuds-censorer. Till detta kommer sedan ett gyro som reglerar vinklar (roll och pitch) så att båten får ett optimalt gångläge.

Högeffektiv POD

I fallet med Candela C8 blir det ännu mer komplicerat då sagda ultraljuds-censorer är utbytta mot egenhändigt framtagna radarcensorer. Därtill har man utvecklat en så kallad POD som inte bara har optimerat framdrivningen utan som också gör färden näst intill ljudlös då elmotorn arbetar under vattenytan.

Att köra Candela C8 (till vänster) och C7 känns mer som att flyga än att köra båt, enligt Hamnens utsände reporter Claes Olivecrona.

Allt sammantaget är Candela en minst sagt avancerad skapelse och nu står man inför nästa utmaning. Att skala upp produktionen och göra båtarna tillgängliga för en bredare publik. Enligt uppgift ska efterfrågan vara stor och behovet av att expandera är därmed stort, för att inte säga akut.

Hisnande upplevelse

Se inslaget från Hamnen Electric Boat Show där Niklas Nordin berättar om fenomenet Candela i stort och smått. Allt medan Hamnens utsände testförare får en hisnande upplevelse. Eller som han själv uttrycker det:

Som att flyga

– Det känns mer som att köra ett flygplan än att köra en båt. En helt ny och väldigt annorlunda upplevelse där man flyger fram på låg höjd med obefintliga svall. Svallen efter en båt är som bekant ett direkt mått på hur mycket energi som går åt att driva den.

Se inslaget från Hamnen Electric Boat Show ovan eller se hela livesändningen från Hamnen Electric Boat Show! 

Candela_C8_inledningsbild

Relaterade artiklar

Hamnen_Studio_Ep25

Studio ep.25: “Rekord” med elbåt och båtbygge i garaget

Candela_elektrisk_farja

Elektriska bärplansfärjor kapar utsläppen med 97,5 procent

Volvo_Penta_ingangsbild

Volvo Penta – så möter vi framtidens eldrivna båtliv

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar