Candela P-8 Voyager – foilande eldriven taxibåt

Gustav Morin

Candelas-nya-elbåt-som-taxibåt Idag har svenska Candela premiär för en ny eldriven bärplansbåt – som kan vara deras viktigaste hittills. 

Suget efter att starta rederi och börja köra taxibåt har aldrig varit större.

Med svenska elbåt-bolaget Candelas senaste modell Candela P-8 Voyager kan man snudd på flyga fram över alla ojämnheter som ett upprört skärgårdshav kan bjuda på.

Det betyder inte bara att färden blir mer ergonomisk än någonsin. Än viktigare och än mer lockande är att den tar sig fram utan avgasutsläpp, utan störande oljud, utan stora svallvågor och utan att dra kopiösa mängder bränsle.

Hörde jag revolution?

Se också:
Hamnen testar Candelas första revolutionerade elbåt

Det är inte svårt att slå på stortrumman när Candela kommer med nyheter. De ger verkligen en känsla av att vi båtmänniskor ändå kommer att kunna fortsätta med det vi sysslar med framöver. Om än i en liten annan form.

– P-8 Voyager ska kunna ersätta en bred del av världsmarknaden för taxibåtar, tenderbåtar och persontransporter., Egentligen allt från Venedigs taxibåtar till ribar till tender-båtar. Det handlar om ett antal tusen båtar per år i världsmarknad, säger Candelas pressansvarige Mikael Mahlberg.

Designen på de första skisserna som nu släpps skvallrar om att man kanske har varmare platser än Sverige i tanken i förstaskedet.

Första designskisserna ser lita dragiga ut. Visst kan man väl få Candela P-8 Voyager med tak även till föraren och navigatören?

– Självklart får vi till det, svarar Mikael Mahlberg. Vi har redan en taxibåtsverksamhet i Stockholms skärgård som lagt en beställning.

Varför är just denna kategori av båt viktig?

– Det stora problemet med denna typ av farkoster är att de rör sig i extremt känsliga miljöer. Från rundturer på Venedigs kanaler till dykexpeditioner i korallrev. Där används idag planande fossildrivna båtar vars vågor, buller och avgaser stör naturen. Oljespill och emissioner är andra problem. Att besöka och vilja bevara jordens unika miljöer och samtidigt bidra till dess förstörelse, är en av turismens inbyggda paradoxer, som vi vill försöka ändra på.

Hur ska ni göra det?

– Jag vågar hävda att Candela P-8 Voyager löser paradoxen, genom att den erbjuder hög fart, lång räckvidd och är en betydligt bättre upplevelse än dagens fossildrivna båtar. Allt till 70-90 procent lägre driftskostnad. Vi tror att den blir otroligt populär.

Något mer när du ändå är igång med lovsången?

– Absolut. Uppsidan för naturen är förstås att den inte gör svall, inte släpper ut avgaser eller emissioner, är helt tyst (detta är viktigt för det marina livet) och inte innehåller en droppe olja som kan spillas i havet.

Candelas vd för kommersiella fartyg, Erik Eklund, fyller i:

– Från Venedig till Bahamas är det absurt att resa i vackra och ömtåliga ekosystem i motorbåtar som förbränner 200 liter bensin i timmen och gör enorma svallvågor. Med Candela P-8 Voyager kan man köra i hög fart i cirka två timmar utan att göra någon direkt negativ påverkan på miljön.

Otroligt låg energiföbrukning

Bärplanen minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med traditionella motorbåtar. P-8 Voyager drar bara cirka 25 kW i 20 knop.

Bärplan är nyckeln till att uppnå lång räckvidd och hög hastighet i elektriska båtar. P-8 Voyager har två till tre gånger längre räckvidd än någon annan elektrisk motorbåt. Närmare bestämt 45,8 sjömil i 20 knops fart.

Bärplanssystem på Candela P-8 Voyager har utvecklats av Candelas 50 ingenjörer med erfarenhet från drönar-, flyg- och mjukvaruindustrin.

Så funkar Candelas bärplan

Vid 16 knop ändrar flygkontrollen ombord automatiskt bärplanets anfallsvinkel för att ge det lyft som behövs för start. När båten väl är uppe på bärplanen förlitar sig den så kallade “flygkontrollen” på olika sensorer för att mäta våghöjden och säkerställa en jämn flygning, även under ogynnsamma förhållanden. Den reagerar i realtid och gör justeringar för rullning, stigning och höjd 100 gånger per sekund. Systemet klarar vågor på 1,5 meter utan dramatik.

För passagerare som reser i P-8 Voyagers luftkonditionerade kabin sägs sjösjuka vara minne blott. De datorstyrda bärplansbåtarna säkerställer en mjuk gång även i vågor. Kabinen rymmer sex passagerare.

Inget underhåll – extremt billigt i längden för en taxibåt

Candelas så kallade C-POD-motor utvecklades speciellt för företagets bärplansbåtar. Den består av dubbla, nedsänkta motorer som direkt driver två motroterande propellrar. Det finns ingen transmission och därför inget ljud, ingen olja, ingen kylvätska – och inget behov av underhåll.

C-PODen ska kunna köras i 3 000 timmar utan service, vilket gör P-8 Voyager till ett bra val för företag som verkar på avlägsna platser där servicetekniker lyser med sin frånvaro. Uppdateringar sker via nätverk.

Vi på Hamnen kommer att provköra prototypen till Candela C-8 redan i sommar.

Candelas-nya-elbåt-som-taxibåt

Relaterade artiklar

Betriton-boat-bike-house-in-one

BeTriton – elcykel, båt och semesterboende i ett!

Artemis_foilande_arbetsbat

Artemis eldrivna och foilande arbetsbåt gör 34 knop

Strana_23_cruisingfart

Eldrivna Strana 23 – första intrycken från testen

Artemis_Foilande_Arbetsbat

Artemis – första foilande och eldrivna arbetsbåten provkörd

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar