Dragonfly 40 – för mycket ladd i prylarna?

Elias Johansson

Elias Johansson

Större, lyxigare och sju resor bekvämare än alla tidigare modeller. Gott så – men Hamnen.ses Gustav Morin oroar sig ändå för att den danska trimarantillverkaren Dragonfly galopperar åt fel håll.

Danska Dragonfly slår på stora trumman och lanserar sin största, lyxigaste och dyraste trimaran någonsin.

Av boendekomfort, snitsiga finesser och boendekomfort saknas intet – så långt är Hamnen.ses snabbseglande trimaran-entusiast Gustav Morin med på noterna.

Men så var det det här med vikten och att ingen på varvet har dragit i handbromsen när det gäller att lasta detta flytetyg med lyx.

– Risken är att det blir för mycket ladd i prylarna, som Morin uttrycker det.

Lyxigt värre – för att vara en trimaran.

 

Samtidigt märker man i detaljerna att varvet, trots sin iver att lyxa till det, fortfarande har viktbantningstänket med sig. Det märks inte minst på båtens alla durkar som i förhållande till sin storlek är fjäderlätta. Eller på nedgångsluckan som också är förnämligt tunn och lätt.

Se inslaget där vi också zoomar in Neel 45 och Rapido 40!

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_2019_Diam_24_foiling_Diam_24_Macif

Francois Gabarts extrema testplattform säljes!

nyheter_2018_AAFTrimmis_Ingang_TrimmmmmisIngang

Trimaran slog runt i stökigt ÅF Offshore Race

racing_havskappsegling_2018_BanquePopulaireKapssejs_Ingang_Banque_populaire

Banque Populaire – jättetrimaranen har vält!

batar_segelbatar_2017_TF10_Ingang_TF10Ingang

TF10 – foilande kolfibertrimaran för alla!