Skippo testar

Test: Dromeas 28 SUV – fräck hyttbåt på nytt sätt!

Hyttbåtar i glasfiber, så som vi känner dem, är oftast förvillande lika och bjuder sällan på något nytt. Här är dock en uppstickare som vill något mer. Frågan är bara vad?

En hyttbåt med en minst sagt ambitiös uppsättning av steglister samt dubbla Mercury 200 hk längst bak. Det är den korta beskrivningen Dromeas 28.

Se också:
Brandskär 290 NG – går sin egen vågade väg!
Nord Star 28+ Patrol – transport med boendekomfort!
Allvädersbåtar mellan 8 och 9 meter – del 1
Allvädersbåtar mellan 8 och 9 meter – del 2

Det är alltså uppenbart att denna nykomling inte tänker rätta in sig i ledet bland Targa, Nordstar, och Sargo och andra etablerade märken.

Trivs i över 30 knop

Bland annat bjuds här sport och komfort i en väl isolerad hytt i farter ända upp till 45 knop, ett fartområde där den för övrigt trivs som allra bäst.

Det är i det övriga fartregistret och i farter under 30 knop finns det mer att önska. Inte minst när det gäller bränsleförbrukningen. Hörde vi omdömen som baktung, markant planingströskel samt ett förslag på en tänkbar lösning på problemet i testen?

Behöver mer tid

Vidare noterar Hamnens två man starka testlag en det detaljmissar och plumpar i protokollet när det gäller utförandet – något man dock har överseende med då Dromeas 28 SUV är rykande färsk och något av en prototyp.

Ris och ros

Se testen som blandar ris och ros och som verkligen zoomar in nya grepp i ämnet hyttbåtar!

Äger du en Dromeas D28 Suv?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!