Drönare snabbast på plats vid sjöräddning

SSRS_Dronare_Station
Snabba utryckningar är bra. Än bättre är det med en heltäckande bild av vad som väntar på olycksplatsen innan ankomst. Tester pågår och mycket pekar på att en drönare kan vara lösningen.

Snabba utryckningar är bra. Än bättre är det om man också har fått en bild av olycksplatsen innan man anländer. Tester pågår och drönare kan vara lösningen.

Sjöräddning handlar som bekant om att snabbast möjligt ta sig till en plats för att assistera vid en olycka. Ett problem har dock varit knapphändig information om vad som egentligen har hänt.

Det är där som drönaren kommer med i bilden.

Tidiga beslut

– Med en sådan skulle vi kunna få en bild av läget redan innan vi når fram. Eller ännu hellre, redan innan vi rycker ut så att vi kan göra rätt val av båt och utrustning, säger Fredrik Falkman, innovationsansvarig på Sjöräddningssällskapet, SSRS.

Han fortsätter:

Vi håller som bäst på att testa tekniken i samarbete med en forskningsgrupp från Chalmers tekniska högskola och frågan är om en drönare skulle hjälpa eller kanske rent av störa vår verksamhet.

Hur skulle den kunna störa verksamheten?

– Det är ytterligare ett system som kräver kunskap, utbildning och ansvar och vilket skulle kunna vara mer än vad vår frivilliga personal kan hantera.

Vad lutar det åt?

– Att drönaren ändå är en stor tillgång. Det bygger dock på att vi har en extern drönarpilot. Drönaren skulle då kunna styras vartifrån som helst i landet och då krävs bara en eller ett par drönarpiloter för att täcka upp hela landet, säger Fredrik Falkman.

Den variant som är aktuell för SSRS skiljer sig från flertalet genom att den kan kunna landa på vattnet. Vidare har den en toppfart på hela 70 knop.

Fredrik Falkman är innovationsansvarig på Sjöräddningssällskapet, SSRS.

När får vi se den första drönaren i en skarp situation?

– Det är svårt att säga då detta har varit en väg med juridiskt krångel men troligtvis någon gång nästa sommar.

Kan man tänka sig att drönaren kan klara fler uppgifter i framtiden inom SSRS verksamhet?

– Vi har funderat på om man snabbt skulle kunna dumpa huggorms-serum eller så till någon som har blivit biten men i närtid så är det nog inte aktuellt.

Har du som innovationsansvarig på SSRS fler friska idéer på gång?

– Ja, jag kan redan nu avslöja att vi håller på att utveckla en foilande räddningsbåt som ska vara ett miljövänligt alternativ till våra dieseldrivna 8-metersbåtar. Vi har kommit så långt att vi testar en prototyp i halvskala men det får jag återkomma till vid ett senare tillfälle, avslutar Fredrik Falkman.

Se också:
Drönare bekämpar miljöbrott i Gibraltar sund
SSRS-båt i allvarlig grundsmäll – tre till sjukhus
Dramatik – brittiska sjöräddningen in action