E-Motion 180E – världens starkaste el-utombordare?

Världens starkaste elutombordare – det må vara – eller så inte. Det viktiga är att konkurrensen hårdnar och att utvecklingen av miljövänliga alternativ till sjöss går med en rasande fart!

Räckvidden, räckvidden och räckvidden. Det är vad vad allt kretsar kring när det gäller eldrivna fordon och den måste bara bli bättre över lag om elmotorer ska slå igenom på allvar i båtvärlden.

Det är åtminstone vad den breda massan tror. Men i takt med att batterier utvecklas och att det faktiskt utvecklas lättdrivna båt-alternativ såsom till exempel svenska Candela, Bella Zero och Jakt 12 (och det går fort nu) är det dags att inse följande:

Räckvidden räcker oftast redan till i de allra flesta fall och det som hindrar den breda massan att investera i eldrift till sjöss är framför allt inköpspriset och en envist ihållande räckvidds-noja.

Se också:
Torqueedo och ePropulsion i duell.
Stream Propulsion – ny svensk elutombordare

Mer detta sagt lanseras nu en elutombordare på motsvarande 180 hk som i runda slängar ska kunna köras i 70 sjömil, om man nöjer sig med en hastighet på 20 knop. Allt, naturligtvis, beroende på väderförhållanden, typ av båt med mera.

 

Med noll i utsläpp och bränslekostnader samt minimala servicekostnader hoppas E-Motion 180E slå båtvärlden med häpnad.

Klart är dock att 70 sjömil är betydligt mer än vad de allra flesta båtmänniskor tillryggalägger på en dag.

Om det går som man hoppas så börjar de första exemplaren av E-Motion 180E att levereras ut till slutkunderna i oktober och framåt.

E-Motion 180E påstås ha räckvidd på 70 sjömil i 20 knop, oklart på vilken båttyp men man rekommenderar den till båtar på 18-26 fot – eller alla båtar som kräver 180 hk. Säljstart i oktober. 

På köpet får man, förutom självklarheter som noll utsläpp och snudd på noll och ingenting av bränslekostnader, också kraftigt reducerade kostnader i service och underhåll jämfört med en traditionell bensinmotor.