Elbåt-gurun om sin eldrivna Petterssonbåt

Elias Johansson Rimsby

Ett unikum när det gäller att elektrifiera redan befintliga båtar. Det är den korta beskrivningen av Rikard Wildare och frågan är om inte hans sagolika Petterssonbåt tar priset. Se när han gästar Hamnen Electric boat Show!

En magnet och det självklara samtalsämnet i gästhamnarna. Så beskriver Rikard Wildare sin egenhändigt renoverade och elkonverterade Petterssonbåt och fattas bara. Som Hamnen har rapporterat tidigare så är Rikard något av en kändis inom elektrifiering och det som arbetet har resulterat i är inget mindre än ett mästerverk. Må vara att självaste Carl Gustaf Pettersson lade grunden.

Se också:
Petterssonare renoverad och konverterad till effektiv elbåt

Enkelt beskrivet handlar det om att dra nytta av det lättdrivna skrovets fördelar. Något som var nödvändigt i början och mitten av förra seklet – då det inte fanns så mycket motorkraft att laborera med – men också idag om man vill uppnå en acceptabel fart och räckvidd med eldrift.

Inte bara båt

Så långt teorin. Resan mot Rikard Wildares mål var desto svårare då han knappast valde den enkla vägen. Drivlinan byggde han själv långt innan båten köptes men det rådde aldrig några tvivel om att den skulle installeras i ett Petterssonskrov. Förutom båtar så har han en lång historia av elektrifieringsprojekt bakom sig med bland annat e-foilbrädor, fyrhjuling och en Fiat 500 från 1973. Fler bilder från renoveringen på Wildares instagram.

CG Petterssons lättdrivna skrov och modern eldrift är bevisligen en lyckad kombination.

Här gästar Rikard Wildare Hamnen Electric Boat Show och berättar om hur renoveringen såväl som elektrifieringen gick till. Men också om hållbarhet, hur han använder sin båt och framför allt – om att vi måste börja anpassa våra båtar till användarens specifika behov istället för att försöka vara bra på allt.

Eldrift är framtiden

Sist men inte minst förutspår han en boom av elkonvertering av redan befintliga båtar där vi antingen gör hela eller delar av jobbet själv – eller överlåter hela jobbet till en företag. Oavsett vad så är det eldrivna båtlivet framtiden.

Se inslaget där vi blickar in i båtlivets fram- och dåtid på en och samma gång!

Rikard_Wildare_intervju_Hamnen

Relaterade artiklar

Mantaray_inledningsbild

Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Strana-Arne

Stranas grundare – en båt för energilagring

Ted-Mannerfelt-batdesigner

Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar