Världens snabbaste elektriska färja blir verklighet i Stockholm

Elias Johansson

Elias Johansson

Det Lidingö-baserade elbåtföretaget Candela tillkännager sitt inträde i kollektivtrafiksektorn genom ett samarbete med de lokala myndigheterna i Stockholm.

Det brukade kosta ett par miljoner att få förmånen att åka i en eldriven bärplansbåt. Men nu kan man snart komma undan med att bara skaffa sig ett SL-kort.

Projektetet och båten kallas för Candela P-30 och är ett gemensamt pilotprojekt tillsammans med Region Stockholm som kommer att lanseras under 2022.

Målet är ingenting mindre än hedervärt – att transportera 30 passagerare till sjöss mellan hållplatser i upp till 60 km/h utan utsläpp, vågor eller buller.

Genom att elektrifiera vattenburen kollektivtrafik kommer vi ett steg närmare att förverkliga vår vision om rena hav och sjöar.

Gustav Hasselskog, vd Candela.

Enligt beräkningar kommer Candela P-30 att bli cirka 50 procent billigare att använda än traditionella färjor.

Med en energianvändning per passagerare som motsvarar densamma hos en hybridbränslebuss hoppas man att P-30 inte bara blir en ersättning till dagens dieselfärjor utan också ett frestande alternativ till alla fossildrivna fordon.

Se inslaget och läs mer i den första artikeln om Candelas intåg i lokaltrafiken!

candela

Relaterade artiklar

CandelaMonacoIngang

Svenska Candela – snabbast och bäst i Monaco!

E1 Series electric raceboating

Foilande formel 1 för elbåtar

Sea Rescue on foils

Sjöräddningssällskapet bygger eldriven bärplansbåt!

Foiler Supercar Blondie

Foiler får Supercar Blondie att häpna – men är den bra?

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar