Världens snabbaste elektriska färja blir verklighet i Stockholm

Världens snabbaste elektriska färja blir verklighet i Stockholm

Elias Johansson Rimsby

Det Lidingö-baserade elbåtföretaget Candela tillkännager sitt inträde i kollektivtrafiksektorn genom ett samarbete med de lokala myndigheterna i Stockholm.

Det brukade kosta ett par miljoner att få förmånen att åka i en eldriven bärplansbåt. Men nu kan man snart komma undan med att bara skaffa sig ett SL-kort.

Projektetet och elbåten kallas för Candela P-30 och är ett gemensamt pilotprojekt tillsammans med Region Stockholm som kommer att lanseras under 2022.

Målet är ingenting mindre än hedervärt – att transportera 30 passagerare till sjöss mellan hållplatser i upp till 60 km/h utan utsläpp, vågor eller buller.

Genom att elektrifiera vattenburen kollektivtrafik kommer vi ett steg närmare att förverkliga vår vision om rena hav och sjöar.

Gustav Hasselskog, vd Candela.

Enligt beräkningar kommer Candela P-30 att bli cirka 50 procent billigare att använda än traditionella färjor.

Med en energianvändning per passagerare som motsvarar densamma hos en hybridbränslebuss hoppas man att P-30 inte bara blir en ersättning till dagens dieselfärjor utan också ett frestande alternativ till alla fossildrivna fordon.

Se inslaget och läs mer i den första artikeln om Candelas intåg i lokaltrafiken!

Elias Johansson Rimsby

candela

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Batliv-pa-vintern

Båtliv på vintern – vi utforskar Stockholms isiga skärgård

Hallberg-Rassy-69-Dusseldorf

Hallberg-Rassy 69 – första intrycken av den svenska bjässen

Saxdor 400 GTC gjorde storstilad premiär på båtmässan i Helsingfors.

Saxdor 400 GTC – hyttbåt med utfällbara skrovsidor

Seglingsexperten Jimmy Hellberg tar en titt på Jeanneaus Sun Fast 30 One Design. En Båt som kan bli en ny måttstock i entypsracing.

Jeanneau Sun Fast 30 OD – havskappsegling på lika villkor