Eldrivna Strana 23 – första intrycken från testen

Elias Johansson Rimsby

Strana_23_cruisingfart En elbåt med riktigt lång räckvidd som förändrar synen på hela båtlivet – så långt tillverkarens egna ord. Nu är det upp till bevis för Strana som inte bara ska erbjuda en hållbar och annorlunda båtupplevelse, utan också göra det möjligt att tjäna pengar på lagring av el. 

Hamnen har tidigare rapporterat om den helsvenska elbåten Strana 23 som fick många att häpna genom att köra över 100 sjömil på en laddning. Detta i samband med en turné längs Göta kanal.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Strana 23 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Strana 23 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Det hela började på initiativ av Orust e-Boats AB med Arne Lindström i spetsen som i nära samarbete med Ocke och Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design har tagit fram en särdeles lång, smal, välsvarvad och framförallt lättdriven båt som från första stund är ämnad för eldrift.

Och det är väl det där med “från första stund” som du gillar?

– Ja, bland annat. Det finns som bekant gott om elbåtar numera men oftast handlar det då om redan befintliga båtar som man har konverterat till eldrift. I det här fallet har man haft eldrift i tanken under hela designprocessen, säger Gustav Morin.

En elbåt kan man tjäna pengar på genom att lagra el

 

– Det är visserligen hedervärt med alla båttillverkare som har satsat på eldrift men många gånger har det känts som om man har tagit vad man redan hade istället för att satsa på en båt som är designad för eldrift. Det är synd då det inte ger eldriftens egentliga potential en rättvis bild.

Så det är ett långt och smalt och lättdrivet skrov som gäller?

– Ja men det räcker inte. Det är många faktorer som måste samverka för att man ska få ut det maximala. Mer om det i testen. Jag kan dock redan nu avslöja att norska SeaDrive har varit en viktig länk med sin drivlina, en effektiv så kallad podd som snurrar runt sin egen axel och gör att man får egenskaper utöver det vanliga.

Fler finesser?

– Ja, sedan finns det en app som gör att man hela tiden har koll på energiåtgång, räckvidd, var båten är med mera. Vidare fungerar ju också appen som en nyckel som man enkelt kan dela med alla som ska få ha tillgång till båten.

Hamnens Gustav Morin testar elektriska Strana 23 längs lugna vatten en varm dag i maj. Hur är ljudvolymen – är det verkligen tyst? Och hur lång blir egentligen räckvidden i praktiken? Alla svar får ni i testen som publiceras inom kort. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Du låter nästan ännu mer entusiastisk än vanligt?

– Ja, jag gör ingen hemlighet av att jag ser detta som en väldigt sund och välkommen utveckling. Om folk ska vilja byta till elbåt får den inte bara vara en sämre version av den båt man redan har. Strana 23 får pluspoäng för  att den öppna nya möjligheter och kan lite mer mer.

Och vad kan Strana förutom att gå tyst, lukt- och utsläppsfritt?

– Den kan bland annat fungera som en batteribank som gör att man kan tjäna pengar på att lagra el. Om man förvarar den på en trailer hemma på tomten så kan den driva hela huset, vilket är bra när belastningen på elnätet är hög och priset på el således också är högt.

En sjötomt skulle ju inte sitta fel. Skämt åsido, det låter ju bra med tanke på dagens elpriser?

– Ja, om man för en stund bortser från inköpspriset så blir det en kul kalkyl, inte minst i kombination med solceller då man verkligen kan börja att köpa och sälja el med vinst. Samt att man med hjälp av båtens batteri kan bo utan att vara kopplad till elnätet, vilket ju inte är ett minus i dessa prepping-tider. Det här är något man kunde tro att elbilarna skulle gått i bräschen med, men de har ännu inte fått till en bra tre-fas-lösning med så kallad “vehicle-to-grid (V2G)”. Det är lika kul som otippat att en svensk fritidsbåt stjäl showen. Möjligheterna är många. Därav min entusiasm.

– Men allt det där går jag in närmare på i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Se också:
Strana – elbåten för långfärd nu i produktion
Strana – hela Göta kanal på en laddning!

Strana_23_cruisingfart

Relaterade artiklar

Silver_Shark_BRX

Silver Shark BRx – första intrycken från testen

tuff-hyttbat-i-aluminium-fran-finland

G-Force 8 – första intrycken från testen av tuffa hyttbåten

Faster_545_SCA_inledningsbild

Faster 545 SCA – första intrycken från testen

Bella-Falcon-BRS4-test

Falcon BRs 4 – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar