Elwood 550e HT – tradition och innovation i ett

Elias Johansson Rimsby

Elwood_550e_HT Trenden är tydlig – de nyproducerade båtarna med klassisk design och modern teknik blir allt fler. Kombinationen nybyggda träbåtar med eldrift är dock forfarande ovanlig. Spana in Elwood 550e HT!

Klassisk design och modern teknik med elmotor. Så långt inget konstigt utan snarare en tydlig trend i modern båtdesign. Men sedan skiljer sig Elwood 550e HT från mängden då dess upphovsman, båtbyggare. Entreprenören Pasi Virnes bygger sina båtar i trä.

Se också:
OldSchool Classics – svensk mahognyfrossa med eldrift

I denna skönhet sitter det en befriande tystgående elmotor som kan knuffa på ekipaget i upp till 40 sjömil eller åtta timmar – om man nöjer sig med att åka i fem knop.

Klassisk design och fossilfri framdrift är en lovande kombination.

Den som har bråttom och prompt måste köra i 10 knop får vackert finna sig att ladda batterierna igen redan efter 13 sjömil (1 timme och 20 minuters körning).

Elwood 550e HT är 5,50 x 1,50 m och v äger 450 kilo. Motor Oceanvolt AX8 kW. Batteri Li-ion 11.5 kWh.

Så långt hårda fakta men mest av allt bjuder Elwood 550e HT mjuka värden som tyst, fossilfri och själavårdande gång i takt med naturen. Något som är den återkommande andemeningen när tillverkaren själv beskriver sin båt.

Sakta, säkert och miljövänligt växer Elwood 550e fram.

Pasi Virnes, VD och designchef för Elwood, har en bakgrund inom maskinteknik och började arbeta på allvar med Elwood för ungefär ett år sedan.

Visionen var tydlig – en båt med känslan och “själen” av traditionell träkonstruktion, kapabel att glida genom vattnet utan att störa miljön eller dess invånare.

Elwood_550e_HT

Relaterade artiklar

Artemis_foilande_arbetsbat

Artemis eldrivna och foilande arbetsbåt gör 34 knop

Folkbat_for_1_pund

Renovering – han köpte en Folkbåt för ett pund

Candelas-nya-elbåt-som-taxibåt

Candela P-8 Voyager – foilande eldriven taxibåt

Strana_23_cruisingfart

Eldrivna Strana 23 – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar