Elsnurra – den enkla vägen till det eldrivna båtlivet

Elias Johansson Rimsby

Utvecklingen av elmotorer går med stormsteg och argumenten mot eldrift blir allt klenare. Speciellt när det gäller mindre utombordare. Hamnen får ett snack med Henrik Keim på KGK Motor som säljer ePropulsion.

Räckviddsångest. Glest mellan laddstationerna. Måttlig topp- och marschfart och svindyrt inköpspris. Så lyder de vanligaste argumenten mot att ta klivet över till det eldrivna båtlivet. Och visst finns det fog för oron att inte kunna åka hur långt, snabbt och länge som helst.

Snabb utveckling

Utvecklingen av eldrivna båtar går dock med stormsteg och argumenten mot det eldrivna båtlivet blir allt klenare. Speciellt när det gäller små och lättdrivna båtar såsom dagseglare, jollar och lätta snurrebåtar.

Se också:
E-Propulsion – eldriven snurra med självladdning!

Faktiskt användande

– I grunden handlar det om att planera sitt båtåkande och att se till hur man faktiskt använder sin båt. Något som ofta skiljer sig från hur man tror att man använder densamma, säger Henrik Keim på KGK Motor.

Han fortsätter:

– Den som har en mindre segelbåt eller en lättdriven snurrebåt kommer med största sannolikhet att finna att hen klarar sig utmärkt med en elmotor – med allt vad det innebär av ett avgasfritt, luktfritt och ljudlöst båtliv.

Lever länge

Utöver det ovan sagda kan listan med fördelar göras lång. Med en elsnurra kommer också ett minimalt behov av service. Sist men inte minst så slipper man all krånglig hantering av bensin och dunkar.

Se inslaget ovan där Henrik Keim delar med sig av sina kunskaper på Hamnen Electric Boat Show.

ePropulsion_KGK_Motor

Relaterade artiklar

Mercury_trippla_utombordare

Köpläge – kraftiga prisökningar på utombordare att vänta

Hembyggd-eldriven-utombordare

Hemmameck – trasig motorsåg förvandlas till elsnurra

Axopar_25_electric

Axopar inleder ambitiös satsning på eldrift med norska Evoy

Kanot_batteridriven_utombordare_1

Hemmabygge – kanot med solceller och batteridriven snurra

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar