ePropulsion – eldriven snurra med självladdning!

Elias Johansson

Elias Johansson

Fast självladdning kanske inte är rätta ordet då det egentligen handlar om så kallad hydrogenerering – en extra finess som nu kommer på alla ePropulsion på 3–9,9 hk.

Det som började med att fyra blivande ingenjörer fann varandra på Hong Kong University of Science and Technology utvecklades svindlande snabbt till fyra elutombordare på 3-9,9 hk med inbyggda batteribanker. Något som Hamnen rapporterade om så sent som i vintras.

Nu fortsätter utvecklingen i samma galopperande takt och det senaste är att samtliga motorer i modellserien fås med så kallad hydrogenerering och att batterierna flyter.

Snabb laddning under segel

Enkelt förklarat är det när man under segel låter propellern snurra med och leverera kraft åter till batteriet. Tekniken fungerar i farter mellan fyra och 10 knop.

Förutom det självklara, så som att ePropulsion liksom elmotorer över lag, skapar noll direkta växthusgasutsläpp och tillåter att man smyger nära nog ljudlöst fram i fiskeviken, så noteras också minimalt underhåll, noll olje- eller bränslespill samt ett rent klimatsamvete.

Växer så det knakar

Enligt uppgift ska underhållet bestå av byta av offeranoder och en del infettning av de få rörliga delarna som finns.

Andra nyheter är att samtliga snurror i den så kallade E-serien bygger på 48-voltsteknik, att samtliga batterier flyter och att man nu kan få ett dödmansgrepp i form av ett trådlåst armband. För övrigt ska batterierna klara 3 000 laddcykler och på pod-versionerna så kan man välja till foldingpropeller.

Under 2020 rapporterar ePropulsion att de vuxit med 40 procent och att de nu 160 anställda, varav 63 personer är ingenjörer, tillsammans har skapat 40 nya patent bara det gångna året. Hur de siffrorna står sig mot konkurrenterna är oklart men det är i vilket fall tydligt att små elsnurror är på framfart!

Här kommer en test av den senaste ePropulsion-modellen Spirit 1.0 Evo från en erfaren långseglare. Det är oklart om testaren har något samarbete med ePropulsion men i vilket fall får man en bra genomgång av motorn och dess funktioner.

Mer info: epropulsion.se.

Se också:
ePropulsion – smidigt, lätt och klimatsmart!
Spirit 1.0 – laddas om i en handvändning

epropulsion electric outboard regeneration

Relaterade artiklar

RandArchipelago31Ingang

Rand Archipelago 31 – stor, stark, sober och snäll

ElwoodIngang

Elwood 550e HT – tradition och innovation i ett!

BerlinIngang

Berlin 5.0 – nygammal mahognyracer!

1

X Shore satsar på ny klimatsmart fabrik

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “ePropulsion – eldriven snurra med självladdning!”

  1. Artikeln Rädda haven under punkt 6
    Störande ljud under vattnet? Varför gör man inget åt oljudet ovanför vattnet. När vi seglade i helgen hörde vi ett öronbedövande oljud en grå snabbgående hördes långt innan vi såg den och på 1 distans avstånd fick vi ont i öronen. Den försvann men hördes fortfarande. Vattenmopparna för också en massa oljud varför? Muskelbåtar? Vem skall och hur skall vi bära oss åt vi kan ju knappast segla ikapp. Störande musik från båtar i våra hamnar. Vi var i Nagu utanför Åbo en större hamn än Sandhamn kl 20.00 inte ett ljud i hamnen. Hur kan de och inte vi?
    Hur och varför får de stör oss och djur/fågellivet. Det här har pågått de sista 20 åren mist men ingen verkar göra något åt det.

    Svara

Lämna en kommentar