Ett, tu, tre – långseglare om det optimala antalet skrov

Ett, tu, tre – långseglare om det optimala antalet skrov

Elias Johansson Rimsby

Test_katamaran_mot_trimaran Enskrovsbåtar är en sak. Katamaraner en annan. På senare tid har dock ett tredje alternativ blandat sig i leken som ett frestande alternativ för långseglare. Se när katamaranseglarna O’Kelly’s testar en trimaran.

Enskrovsbåtar kan paret O’Kelly på sina fem fingrar. Det var gubevars så det började. Men så – för fem år sedan tog de det djärva klivet att gå över till katamaransegling.

Mer plats och högre komfort

Det var ett minst sagt lyckat beslut, skulle det visa sig, då deras Leopard 46 har precis så mycket extra boyta och komfort som katamaraner är kända för att göra.

Trimaraner är snabba men knappast lämpliga som trygga långfärdsbåtar. Eller?

På senare tid har dock ett nytt kort blandat sig i leken, nämligen trimaraner för långsegling. Vad ska man tro? Är det något att ha? Fördelar? Nackdelar?

Farlig utmanare

Häng med när The O’Kelly’s provseglar en Neel 47 trimaran och jämför den med sin Leopard 46 katamaran.

Se också:
Extrem trimaran – 80-åringen säljer sin drömbåt

Elias Johansson Rimsby

Test_katamaran_mot_trimaran

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

renovering-av-segelbat

Båtrenovering: Vi bygger en rak stäv på en gammal båt!

Banta-for-fart-slipa

Lacka båten – det här får du inte missa i grundarbetet

Banta-for-fart-Anndy-Honors-Yachts

Lagning av gelcoatskador – så gör fullblodsproffsen

Banta-för-fart-del-inledning

Banta för fart – den galna renoveringen av Gustavs segelbåt