Upptäcktsresan – på eldrivna bärplan runt Stockholm

Del 2. Hamnens fartfyllda och helt eldrivna äventyr fortsätter. Vi lämnar Stockholms ytterskärgård för att testa eldrivna foilande surfbrädor och världens första foilande elcykel runt centrala Stockholm.

Knappt hinner Hamnens båda utsända reportrar smälta intrycken från gårdagen på Bromskär (Blidö) och Saltkråkan (Norröra) förrän det är dags för nästa äventyr.

Mätta och belåtna – eller åtminstone mätta – efter gårdagens middag som bestod av skarv (!) i olika former tar de bilfärjan från Blidö för att köra landvägen till Stockholm med sin elbil, närmare bestämt en Kia EV6 GT lånad av Aftén Bil.

Målet? Att verkligen se vad den eldrivna foilbrädan Awake Vinga 3 och Manta5, världens första foilande elcykel, verkligen går för. Men också för att få sig en skön tur runt Kungsholmen.

Skippo testar, hur konstigt det än må låta, ett nytt slags bilburet båtliv i centrala Stockholm. Foto Henrik Trygg.

Bilburet båtliv

Mest av allt är detta dock ett sätt att testa ett nytt slags båtliv. Eller ett bilburet båtliv, om man ens kan säga så, som gör det möjligt att klara sig helt utan fossila bränslen. Inte minst tack vare att ovan nämnda vattenfarkoster faktiskt kan laddas i ett uttag från bilen.

Elförbrukning som ett element

Med elmotordrivna vattenfordon kommer också fler fördelar. Förutom det uppenbara, att de är varken stinker avgaser eller låter, så är kostnaden för att framföra dem försumbar. Efter en snabb överslagsräkning kommer vi fram till att Awake Vinga 3 endast drar motsvarande ett par centiliter (!) bensin per sjömil om man räknar om det.

Eldrift när det gäller bilar känns numera självklart men eldrift är också framtiden när det gäller motordrivna vattenleksaker, enligt Hamnens reportrar. Foto Henrik Trygg.

Att flyga ljudlöst genom Pålsundet

En fördel så god som någon är också att man kan sväva igenom Pålsundet utan att dra det minsta av svall. Eller att drabbas av allt för dåligt samvete.

Se videon ovan och häng med på vattensport i centrala Stockholm!