Snart blir det el för Smuggler-Sigges del

Elias Johansson Rimsby

Smuggler 28_Segmo 31 Minns ni honom – Sigge Weisbjerg som fick Hamnens följare att studsa med sin hemmabyggda Segmo god för 70 knop? Nu går ryktet om nya storslagna projekt. Hamnen ringer upp.

Han beskrivs av omgivningen som ett unikum när det gäller att hitta den optimala kombinationen av hissningar, propellrar och allt annat som krävs för att göra redan snabba båtar ännu snabbare.

Se också:
Sigge byggde en ny Segmo – god för 70 knop!

Något som han med all önskvärd tydlighet bevisade med sin Smuggler 24 som gjorde 58,5 knop fastän man i alla tider har sagt att de inte kan gå fortare än 52. Eller som nu senast, med sin hemmabyggda och förlängda blandning av en Smuggler 28 och Segmo 31 som gör närmare 70 knop med 2 x 300 hk Mercury Verado på akterspegeln.

Inte bara fart!

– Fast påståendet att jag är bra på att jaga fart skulle jag vilja korrigera. Jag optimerar effektiviteten i båtar och det är en annan sak, säger Sigge och fortsätter.

– Jag fick en del skit för den förra artikeln på Hamnen för två år sedan då man undrade hur en familjefar kan fokusera så mycket på fart i en “familjebåt” – att det skulle vara miljövidrigt och så vidare.

Sigge Weisbjerg jagar inte fart utan snarare effekt, vilket inte nödvändigtvis är samma sak.

Sigge igen:

– Men jag vill påstå att det är precis tvärt om. Genom att optimera hissning, propellrar och balans med mera i båten effektiviserar jag också gångegenskaperna, vilket syns på bränsleåtgången när jag kör min Segmo/Smuggler.

Senast vi hörde från dig sade du att du siktade på att komma upp i 70 knop när du var klar med intrimningen. Hur gick det?

– Jag är inte där ännu, båten gör 67 knop, men så har jag också förlorat ett helt år i Covid som sög musten ur mig. Det var svårt att bara ta sig till båten.

Men?

– Men nu är jag på benen igen och smider nya planer som kanske inkluderar att trimma in båten så att den gör 70 knop. 67 knop är bra – men en 7:a först är alltid en 7:a först, som jag brukar säga…

Och så ryktas det att båten är till salu och att du har skaffat en motorseglare?

Att hantera 7 knop kan vara svårt om man är van vid 70.

– Ja, nej. Eller jo… det är där som den alternativa planen kommer in. Min Segmo/Smuggler är inte bara en fartbåt utan också en bobåt som familjen vill semestra i. Det går inte alltid ihop med allt mekande och trimmande. Bättre då, kanske, att satsa på en mer renodlad fartbåt och att semestra i min nyinköpta Brofjord 36 motorseglare. Nu ska vi bara lära oss att segla, dra i snören och sånt, säger Sigge.

Fartbåt? Absolut, men också familje- och semesterbåt.

– Det har blivit en del ståhej kring mitt kommande motorseglar-liv i olika forum. Man undrar hur jag som är van med höga farter ska klara tillvaron i 5-7 knop.

Så när vet vi vad som händer härnäst?

– Det är oklart men får jag slänga in ännu en möjlighet?

Ja?

– Till vardags jobbar jag med elektrifiering av tunga fordon, för att ge en hint om vad jag skulle kunna göra för att få min nästa båt att både gå väldigt fort och väldigt rent, avslutar Sigge.

Hamnen ber att få återkomma.

Smuggler 28_Segmo 31

Relaterade artiklar

Reportage_2019_Sigges_Segmo_Segmo

Sigge byggde en ny Segmo – god för 70 knop!

nyheter_2017_SmugglerIgen_Ingang_KevinIngangG

Kevins Smuggler räddad från skroten

Studio_2017_puff_studio10ny

Studio – avsnitt 10

batar_motorbatar_2012_Selco_15_renovering_Sportbat_Selco_puff

Sportbåt Selco 15 – renovering av billig och bra ungdomsbåt

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar