Första eldrivna och förarlösa fraktfartyget!

Elias Johansson

Det norska företaget Yara International står i startgroparna för att redan innan årets slut kasta loss med sitt första förarlösa och eldrivna lastfartyg.

Fast kasta “loss med” är egentligen helt fel uttryckt då halva poängen med fraktfartyget Yara Birkeland är att det ska köras utan besättning. Meningen var från början att premiärturen skulle ske redan för ett år sedan men det kom, som så mycket annat, att försenas av pandemin.

Först med både och

Det här är inte det första besättningslösa fartyget men väl det första fraktfartyget som kan segla både utan besättning och fossila drivmedel. Yara Birkeland kommer att resa från Herøya till Brevik med endast tre så kallade fjärrkontroll-center som bevakar resan.

Max 13 knop

Med sin toppfart på 13 knop är hon lite långsam jämfört med traditionella fraktfartyg som brukar tuffa på i mellan 16 till 25 knop. Därtill flaggar man för att det enorma 7MWh-batteriet kommer ta en stund att ladda upp, oklart exakt hur långt tid.

Ingen besättning och minimalt miljösvineri. Så långt allt väl men än är det ont om hamnar som kan hantera Yara Birkeland.

Därmed inte sagt att hon inte skulle vara effektiv. Företaget uppskattar att Yara Birkeland skulle ersätta cirka 40 000 lastbilsturer per år, vilket dramatiskt minskar utsläppen av koldioxid. Tänkbart, för att inte säga säkert, är också att det kan lindra en del trafikstockningar på land, om än på bekostnad av arbetstillfällen.

På grund av olika regler i olika delar av världen samt på grund av bristen på hamnar som kan ta emot fartyg som Yara International så kommer fartyget bara att trafikera Norge inom en överskådlig framtid.

Hemsida Yara International

YaraIngang

Relaterade artiklar

SegelfartygIngang

Seglande fraktfartyg snart verklighet enligt Wallenius!

Ostindiefararen

Ostindiefararen Götheborg i Stockholm men siktar mot Asien!

One Apus lost containers

Rekord i tappade containrar!

Viking Line

Skorstenen som är ett segel visar resultat – men monteras ändå ner

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar