General Motors släpper eldriven pontonbåt

Elias Johansson Rimsby

General_Motors_nya_eldrivna_pontonbat

Det nyligen inledda samarbetet mellan General Motors och elbåtstillverkaren Pure Watercraft har redan resulterat i en eldriven pontonbåt med plats för hela tio personer.

För en dryg månad sedan rapporterade Hamnen om att General Motors hade köpt 25 procent av elbåtstillverkaren Pure Watercraft. Exakt hur samarbetet skulle komma att se ut var dock oklart, mer än att GM skulle vara leverantör och medutvecklare.

Se också:
General Motors miljardsatsar på elmotorer till båtar

Nu vet vi mer då man redan har tagit fram en eldriven pontonbåt. En katamaran som kommer med löfte om “cruising hela dagen i en tyst och problemfri båtvärld”. Därtill utlovas gott om plats för upp till tio personer för färd i farter upp mot 13 knop. Detta tack vare en kombination av GM:s bilbatteripaket (66 kWh) och 25 kW Pure Outboard-motorer.

Dubbla motorer

Tycker man inte att det är snabbt nog så beställer man bara båten med dubbla motorer som lär kunna knuffa på ekipaget i ända upp till strax under 20 knop.

Trivs bäst i krypfart

Nu är som bekant höga farter i elbåtar generellt förödande för såväl njutningen som räckvidden varför man rekommenderar att hålla sig kring 4-5 knop. Då räcker batterierna i upp till 30 sjömil med full last (10 personer). Därefter tar det i runda slängar 30 minuter att ladda upp batteriet från 0-80 procent, om man mot all förmodan skulle lyckas hitta en snabbladdare. Rimligare är att räkna med laddning över natt via en vanlig laddbox eller 230-uttag.

Exakt pris är inte ännu inte fastställt men beräknas börja på 45 000 dollar med förväntade första leveranser i juli.

General_Motors_nya_eldrivna_pontonbat

Relaterade artiklar

Mantaray_inledningsbild

Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Strana-Arne

Stranas grundare – en båt för energilagring

Ted-Mannerfelt-batdesigner

Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar