Goldfish 43 Ocean – första intrycken från testen

Goldfish 43 Ocean – första intrycken från testen

Elias Johansson Rimsby

Goldfish_43_Ocean_Exterior Goldfish, såsom vi känner märket, är stegade racingskrov, temperament, höga toppfarter och krävande köregenskaper. Nu visar man dock upp en annan sida. Här är första intrycken från testen.

Låt oss vara tydliga. Även Goldfish 43 Ocean är en potent fartbåt som lätt och ledigt kommer upp i 45+knop med sitt stegade skrov och sina dubbla dieselmotorer (2 x 370 hk). I övrigt är den dock lite svårdefinierad.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Goldfish 43 Ocean samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Eller vad säger du, Gustav Morin, som har lovat att publicera en test och en djuplodande analys av detta flytetyg inom kort?

– Jag säger att svårdefinierad är precis rätt ord. Speciellt när jag, som nu, uttalar mig innan jag har hunnit sortera intrycken. Klart är dock att Goldfish 43 Ocean har ett utseende, en design och ett pris som får de flesta att studsa.

Gustav fortsätter:

– Man kan tycka att man får lite för pengarna, 10 miljoner kronor. Men det är väl som att köpa en designmöbel. Man får se till det där andra som man får på köpet.

Ja, vad fan får man för pengarna?

– Ja, det är som sagt svårt att säga exakt vad. Och det är precis svaret på detta som vi är på jakt efter under pågående test. Båten drar i alla fall blickar till sig genom att vara en väldigt snabb och exklusiv flytande solplattform i lyxförpackning. Det är dock en helt annan typ av uppmärksamhet än den man får med en mullrande Cigarette 39 eller ett flybridge-as av värsta sort.

Vad mer kan sägas om Goldfish 43 Ocean?

– Det är en riktig solskensbåt som får ordet sittbrunn att verka futtigt. Här snackar vi om en jättelik lounge, eller vestibul som Claes Olivecrona envisas med att kalla den enorma ytan med solbäddar, sittplatser och allt.

Känns inte båten igen från förr?

– Jo, den såldes tidigare under namnet Goldfish 40 Ocean men man tyckte väl att badbryggan förtjänade att få vara med i namnet, så det blev 43 istället. Sen har det skett en del uppdateringar.

Goldfish 43 Ocean avviker från tidigare modeller – och från allt annat med för den delen – med en ny stil och en annorlunda design.

Ytterligare egenheter?

– Den har lösningar, finesser och små detaljer som man inte visste att man gillade. Ta bara väggarna invändigt, eller innerlinern om man så vill, som har en struktur i något slags diamant-mönster. Sedan kan man få dynorna i alla möjliga fräsiga färger. Men härligast är ju ändå belysningen som kan skifta från blått till orange och allt däremellan.

Är Goldfish 43 Ocean värd sina tio millar?

– För rätt typ av person så är den det. Det gäller bara att se andra kvaliteter än bara “mycket båt för pengarna”. Sedan finns det fler saker som kommer med båten och som man bör känna till. Mer om det i testen som publiceras inom kort.

– Så håll ut, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering – testen är nu publicerad.)

Se också:
Test: Goldfish 23 Tender – fullblod på racingskrov
Goldfish X9 – världens snabbaste eldrivna båt!
Goldfish 46 Bullet – värst i viken med enorm RIB!
Goldfish 28 Bullet – råaste RIB:en hittills!

Elias Johansson Rimsby

Goldfish_43_Ocean_Exterior

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Goldfish 49 Open – flaggskepp från Norge

Nya flaggskeppet från Goldfish – en reservationslös RIB

Goldfish_Lynx

Goldfish Lynx – norska prestigemärket lanserar tuff barnbåt

Goldfish-evoy-x9-hamnen-electric-boat-show-2023

Provåk världens snabbaste elbåt på Hamnens Elsbåtsmässa

Goldfish-43-Ocean

Test: Goldfish 43 Ocean – daycruiser för 10 miljoner kronor