Ted Mannefelt – eldrift på sjön öppnar nya möjligheter

Elias Johansson Rimsby

Visst kan eldrivna motorbåtar ha sina begränsningar men Ted Mannerfelt ser också många nya möjligheter. Vi får ett snack med designer-esset Ted Mannerfelt Hamnen Electric Boat Show.

Se också:
Ted Mannerfelt: “det kommer att finnas snabba båtar i framtiden”

Båtvärlden står inför en stor omställning och vägen till det eldrivna båtlivet är inte spikrak. Skepsisen stor och många oroar sig för allt från räckvidd till laddmöjligheter i skärgårdarna. För att nämna en del.

“Det går fort nu”

En titt bakom kulisserna i båtbranschen avslöjar dock stora framsteg där begränsningarna blir färre och möjligheter allt fler. Det gäller att bestämma sig för ett specifikt fart- och användningsområde och konstruera flytetyget därefter. Eller som Ted Mannerfelt uttrycker det:

Börja i rätt ände

– Det handlar om att forma båten efter vilken typ av elmotor och drivlina som man har tänkt sig och inte tvärt om. Eller att börja i rätt ände om man så vill. Sedan får man ge upp tanken på en båt som är lika bra för alla farter och ändamål.

Ted Mannerfelt ser många nya möjligheter med det eldrivna båtlivet. Det gäller bara att att bestämma sig för ett specifikt fart- och användningsområde och konstruera flytetyget därefter.

Som exempel på en båt som är anpassad för högst måttliga farter nämner Ted Mannerfelt Strana 23 som är ett kliv in i framtiden med sin joystick-styrning och eldrivna roterande pod som inte bara är effektiv utan som också ger otroliga manövreringsegenskaper.

Katamaran för höga farter

– Om man vill åka lite fortare så är foilande båtar att rekommendera. Vill man åka riktigt fort så är katamaran-skrovet, där man i praktiken bärs på en luftkudde mellan skroven en möjlighet. Det finns alltså många kombinationer och möjligheter att utforska på vägen till det eldrivna båtlivet.

Lätt är rätt

Däremot kommer man inte att kunna kombinera stora, tunga och rymliga familjemotorbåtar med höga farter. Åtminstone inte med en räckvidd som är acceptabel.

Den onda cirkeln

– Större båtar och motorer kräver större batteripack, som i sin tur tynger ner båten vilket i sin tur minskar räckvidden.

Se när Ted Mannerfelt gästar Hamnen Electric Boat Show eller se hela livesändningen från Hamnen Electric Boat Show!

Ted_Mannerfelt_ingangsbild

Relaterade artiklar

Mercury_Avator_75e_inledningsbild

Avator 7.5e – premiär för Mercurys första elmotor

Awake_Vinga_inledningsbild

Eldriven foilande surfbräda i tuff räckvidds-test

400_nya_laddstolpar_för_elbatar

Laddning för elbåtar – 400 nya laddstolpar i skärgården

Candela_elektrisk_farja

Elektriska bärplansfärjor kapar utsläppen med 97,5 procent

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar