Simon byggde sin egen snabba och supersnåla ungdomsbåt

Elias Johansson Rimsby

Vad göra om drömbåten inte finns att köpa? Bygga själv? Sagt och gjort. Här är storyn om Simon Arnestrands tuffa hemmabygge.

Tanken hade grott en tid. En tanke som växte till en dröm och som till slut blev verklighet. Må vara efter ett års möda och hårt jobb.

Fler fräcka hemmabyggen:
Speedy för ungdomar i alla åldrar
Bengt bygger sin egen Riva Aquarama!

Det som växte fram i garaget i Öregrund var en styrpulpetbåt som kom att bli precis så lättdriven, snabb och snål som Simon Arnestrand, 19, hade hoppats.

– Grunden, säger Simon, var att vi (familjen reds. anm) redan hade en Mercury på 60 hästar och att jag funderade på en lämplig båt till den. Jag hade också tittat på redan befintliga båtar utan att bli särskilt imponerad över vad jag såg.

Simon fortsätter:

– Man kan alltså säga att jag byggde båten efter motorn och att jag ville att båten skulle bli snål, snabb och lättdriven. Sedan så försökte jag hålla kostnaderna nere.

Så du har designat båten själv?

– Nja, där måste jag nog erkänna att jag fick god draghjälp av pappa som designar båtar i jobbet. Vi diskuterade kring hur båten skulle se ut och sedan tog han fram tekniska ritningar.

Vet vi vem pappa är?

– Ja det tror jag. Det är Håkan Pettersson. (… som har ritat Anytec 622 SP,  Anytec 750 SPD, och som nu jobbar på Viggo med Viggo X8, Viggo C8, och Viggo C10, på sitt samvete. Reds anm.)

Första sjösättningen var en maffig och nästan overklig känsla, säger Simon Arnestrand. Notera att linjerna, speciellt stäven har tydliga drag av Viggos modeller viket har sin naturliga förklaring. Designern är i båda fallen Håkan Pettersson.

Vad kom ni fram till?

– Att den skulle vara så lätt som möjligt och att den skulle få ett effektivt skrov med rejäla steglister. Detta för att båten skulle bli så lättdriven, snabb och snål som möjligt. Det hänger ju ihop allt det där.

Kan du berätta om byggprocessen?

– Ja, efter att pappa hade tagit fram ritningar så gjorde vi ett så kallat mallställ av spånskivor. Nästa steg var att lägga på granribb som kärnmaterial och sedan använde vi divinycell till skrovsidor och reling varpå vi lade på steglister – också de av granribb.

Varför granribb?

– Det var mest för att det är billigare än divinycell.

Fortsätt!

– Ja, och sedan var det dags laminera utsidan och sedan vända på båten och avlägsna mallstället för att sedan laminera hela skrovets insida, limma och laminera fast balkar som förstärkning och sedan såga till en durk.

– När utsidan på skrovet sedan var laminerad så började arbetet med styrpulpeten som också har kärnmaterial är i divinycell.

Tråkigt att slipa

– Innan lackering och montering av ratt, beslag, knapar, lanternor, stolar, luckor och allt annat löst så gällde det att spackla, slipa och grundmåla i en halv evighet vilket definitivt var den jobbigaste delen av hela båtbygget, säger Simon.

Arbetsprocessen i bilder, steg för steg i stora drag. Efter ett år och hårt jobb på lediga stunder var det dags för sjösättning.

Men så kom till slut dagen för sjösättning?

– Ja, det var en maffig och nästan overklig känsla. Dels för att jag äntligen var i mål men också för att jag snart skulle få se hur båten gick i vattnet. Jag kände direkt att det inte var några problem – att båten gick ungefär som tänkt. Nu ska vi bara prova ut en propeller med lite större stigning vilket kommer ge en högre toppfart än de 41,5 knop som jag har noterat hittills. Motorn övervarar så det borde finnas mer fart att hämta.

Är förbrukningen så bra som du hade hoppats?

– Ja, det får jag säga. I 30 knop går det åt 0,35 liter per sjömil och det tycker jag är bra, säger Simon. (Fler förbrukningssiffror längst ner i artikeln.)

Finns det något som du skulle ha gjort annorlunda med de kunskaper som du har nu?

– Jag är i stort sett nöjd men jag skulle nog inte ha granribb i botten på min nästa båt. Det ruttnar ju lätt om det skulle bli en skada och läcka in vatten.

Så det blir en båt till?

– Nja, nej eller jo det får vi se. Jag har blivit lite sugen på hyttbåt efter all körning i halvdant väder men det får vänta i sådana fall, avslutar Simon Arnestrand.

Preliminära bränslesiffror med två personer ombord:
20 knop – 0,40 liter per sjömil
25 knop – 0,35 liter per sjömil
30 knop – 0,35 liter per sjömil
35 knop – 0,43 liter per sjömil
40 knop – 0,50 liter per sjömil

Hakan-Petterson-sportbat_inledningsbild

Relaterade artiklar

Jetbat_mini

Stolleprov – liten båt men desto större motor

Test_River_460_korbild

River 460 – första intrycken från testen av ungdomsbåten

Petterssonbåt_elmotor

Petterssonare renoverad och konverterad till effektiv elbåt

Kanot_batteridriven_utombordare_1

Hemmabygge – kanot med solceller och batteridriven snurra

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar