Nu har America’s Cup publicerat ramarna inför nästa upplaga och det är spännande nyheter. Både när det gäller besättningar, ny teknik, nya båtar och ändringar i gamla regler.

Nya spännande regler inför nästa America's Cup!

Drömmer du dig fortfarande tillbaka till en tid då det var 10 lag, snarare än 3, som utmanade försvararen i kampen om The Auld Mug? Om det kommer flyga fram 10 båtar på startlinjen i utmanarserien vet vi ännu inte. Men, det ska bli enklare och billigare att ställa upp som utmanare i America’s Cup om vi får tro den information som släppts.

Uppdaterade klassregler för AC75

Protokollet för den 37:e upplagan av America’s Cup offentliggjordes av försvarande Royal New Zealand Yacht Squadron på dagen 8 månader efter att Emirates Team New Zealand segrat i den 36:e upplagan. Samtidigt släppte man också en uppdaterad version av klassreglerna för AC75, samma båttyp som användes under den 36:e upplagan.

Se också:
Så funkar en AC 75.
Nya Zeeland vinner 36:e upplagan av America’s Cup 

Sänkta kostnader för America’s Cup

Organisationen är extremt tydliga med att man vill sänka kostnaderna för de deltagande lagen, troligen för att få fler deltagande lag, samtidigt som man vill att tävlingen och lagen ska fortsätta driva utvecklingen av sporten så att man kan leverera den häftigaste och mest innovativa seglingstävlingen i världen. Som alltid när det gäller denna Cuppen är det mycket terminologi, regler och omständliga formuleringar, men vi ska göra ett fåfängt försök att bryta ner informationen och förklara hur den kommer påverka tävlingen.

Protokollet i korthet:

  • Lagen får bara bygga en ny AC75.
  • Det kommer finnas en begränsning för hur många foils man får bygga.
  • Man kommer införa en ny entypsklass, AC40, en typ av testplattform som lagen får modifiera och använda för träning och utveckling.
  • AC40 kommer sedan att återställas till ”originalskick” för att användas i Youth America’s Cup (ja, det formatet kommer tillbaka) och i America’s Cup Women’s Regatta (ja, det kommer bli en sådan, vi återkommer med mer detaljer).
  • Besättningsantalet ombord kommer reduceras från 11 till 8.
  • Man kommer tillhandahålla en uppstartsmjukvara för design.
  • AC75 kommer att användas även under den 38 upplagan av America’s Cup.
  • Organisationen har infört begränsningar kring hur mycket lagen får segla AC75:orna, där nya lag tillåts träna mer för att jämna ut spelplanen.
  • Strikt nationsregel där 100% av besättningen antingen måste ha ett pass från samma land som klubben de representerar, eller ha bott i landet minst 18 månader under de tre åren före 17 mars 2021, eller om man var Auckland och seglade för landet/klubben under förra Cuppen.
  • Undantag från nationsregeln kan komma att göras för ”Emerging Nations”.

Mer segling åt folket – bort med hemlighetsmakeriet

Utöver detta kommer det finnas ett rekognoseringsteam som kommer att följa alla deltagare och deras utvecklingsarbete på vattnet. Materialet kommer offentliggöras på America’s Cups kanaler och tanken är att det inte bara ska sänka kostnaderna utan också ge tittarna en unik inblick bakom kulisserna och förhoppningsvis öka intresset från allmänheten. Här vågar vi nog gissa att man sneglat på F1 och Netflix dundersuccé Drive to Survive.

Och klassregeln då? Vad har hänt med den? Syftet med de uppdaterade klassreglerna är, förutom att sänka utvecklingskostnaderna att effektivisera men främst förbättra egenskaperna i lättare vind. Därför har man bland annat gjort följande ändringar:

  • Bärplanens vingspann ökar från f4 meter till 4.5.
  • Båtarna kommer väga 1 ton mindre.
  • Code Zeron slopas.
  • Restriktioner kring hur kraft produceras slopas, vilket betyder att t.ex. ”cyklister” tillåts igen.
  • Färre besättningsmedlemmar, 8 istället för 11.
  • Man har öppnat upp för mer avancerade kontrollsystem för segelplanen.

Kvinnor och ungdomar seglar AC 40

Detta är den 37:e upplagan av America’s Cup i korthet, eller ja, det fanns faktiskt tre ytterligare stora nyheter i protokollet: Man återinför Youth America’s Cup och kommer att ha en America’s Cup Women’s Regatta – båda kommer seglas i AC40, sen ska samtliga lag utveckla, bygga och använda två vätgasdrivna foliande följebåtar…

Men detta känner vi förtjänar egna artiklar, stay tuned!