Flybridgebåt byggd i gran och glasfiber klarar 39 knop!

En flybridgebåt i ädlaste trä? Nja – Hood 57 LM är bakad med gran och glasfiber i kombination. Resultatet är likväl häpnadsväckande. Se videon!

Hood-57-LM-inledningsbild
Hood 57 LM är en snitsig balansgång mellan nytt och klassiskt.

Balans. Det är det återkommande ordet när sagolika Hood 57 LM ska beskrivas. Det handlar om balans mellan nytt och gammalt där modern teknik möter klassisk design. Men också om en snitsig balansgång från beställaren att få sin vilja igenom men samtidigt ge varvet någorlunda fria händer.

Se också:
Hockeylegenden Wayne Gretzkys nya mahognydröm

Resultatet är Hood 57 LM, en 17,5 meter flybridge-cruiser optimerad för dags- och helgturer men som också klarar längre vistelser till havs om så skulle önskas.

Inga genvägar

För ändamålet har den en öppen planlösning där inga genvägar har tagits för att uppnå komfort. Bakom fasaden döljer sig en inredning med fyra kojer, kök, salong och en komfort som kan jämföras med densamma i ett modernt hem uppe på land.

Flybridgebåten Hood 57 LM går en svår balansgång mellan modernt och klassisk och gör det med den äran.

Hood 57 LM är med andra ord en modern och lyxig cruiser med BBQ-grill, mikrovågsugn, modernast tänkbara marinelektronik, två ergonomiskt genomtänkta förarplatser, stabilisatorer och mycket mer. För att nämna en del.

Ljus och rymd

I salongen liksom i köksregionen och våtutrymmena saknas intet av ljus och rymd samt bekväm stå- och arbetshöjd. Bland finesserna noteras bland annat smidiga skjutdörrar, riktiga sängar, gott om stuvutrymmen, handukstorkar och annat som förenklar och förgyller tillvaron.

Dubbla Volvo Penta IPS 1350 pod drives som garanterar en toppfart på 39 knop.

Sist men inte minst har tillverkaren lagt minst lika mycket själ och hjärta i dolda utrymmen och sådant som inte syns vid en första anblick där kabeldragningar och elektronik bara är några exempel.

Byggd i Maine

Under motorhuven döljer sig dubbla Volvo Penta IPS 1350 pod drives som garanterar en toppfart på 39 knop. Byggare är Lyman-Morses varv i Thomaston, Maine, USA.