Hotet mot träbåtsoasen Pålsundet över – i stort sett

Klassiska Pålsundet mellan Södermalm och Långholmen räddas kvar. Den betongkaj som skulle innebära att både träd och bryggor skulle rivas, stoppas. 

Turerna kring Pålsundets framtid har varit många. Först skulle det byggas om helt, sen sköts planerna på framtiden och nu har man alltså kommit fram till en för båtklubben lindrig lösning.

För 102-åriga Heleneborgs båtklubb vars medlemmar förvaltar en av Sveriges största och vackraste träbåtsflottor var planerna på en ny betongkaj katastrofala.

Det första förslaget innebar att klubben inte skulle få vara kvar och bygget skulle kosta 130 miljoner kronor.

Dyrt och inte nödvändigt

Men det var inte bara ekonomer som tyckte att planerna stack i ögonen. Även skönhetsrådet rasade över de burdusa idéerna och nu kommer alltså platsen att bli snudd på orörd.

I stället för betongkaj blir det en lösning med stålrör som borras ned i marken.

Båtklubben behöver inte röras

Den nya cykelbanan som fanns med i de tidigare planerna kommer sannolikt att byggas men bara elva av 160 träd kommer att tas bort. Målet med hela insatsen är att stärka upp marken och minska risken för skred.

Med den nya lösningen kan båtklubben även vara kvar under byggtiden.

Pålsundet fick sitt namn efter de pålar som sattes upp på 1600-talet för att förhindra att mälarbönder använde denna smitväg för att undkomma sjötullen.

Bygget är planerat att starta hösten 2023 och allt ska vara klart våren 2024.

Foto ingångsbild: Johan Fredriksson.