Iguana Foiler – eldriven, foilande och landgående

Elias Johansson Rimsby

Iguana_Foiler Foiling och eldrift är som bekant i ropet men franska Iguana Foiler kan med än så. Eller vad sägs om att den kan köras på land? 

Trots att det har gått drygt sex år sedan Hamnen testade Iguana 31 Expedition så minns vi det som igår. Fattas bara då detta är en båt som tillåter att man bara fortsätter rätt upp på land när vattnet tar slut.

Hemligheten består i hjulen som fälls ut på bästa bandvagn-manér för fortsatt färd på det torra. Må vara att prestandan är högst blygsam uppe på land.

Samarbetar med norska Evoy

Nu har man alltså tagit nästa steg med en foilande version med en elektrisk Evoy på 300 hästkrafter. Något som enligt varvets egna uppgifter ger en räckvidd på knappa 50 sjömil (oklart i vilken fart) och en toppfart på 30 knop.

Speciellt stolta är man också över själva bärplanen som ska vara “stabila och simpla i sin konstruktion med fördelen att ingen avancerad teknik behövs för att få båten att flyga över vågtopparna”.

När man närmar sig land eller när vågorna växer sig för stora fäller man med fördel in bärplanen varpå Iguana Foiler kan köras som en traditionell planande båt.

Om Iguana landgående, foilande och eldrivna båtar blir någon stor hit på våra breddgrader låter vi vara osagt.

På det torra

Klart är dock att den väcker uppmärksamhet när den närmar sig en ramp eller en långgrund strand och bara fortsätter tills den har fast mark under larvfötterna.

Iguana Foiler firade världspremiär på båtmässan i Cannes förra veckan.

Iguana_Foiler

Relaterade artiklar

Pol_Lux_katamaran

Pol Lux – första intrycken från testen av solcellsbåten

Petterssonbåt_elmotor

Petterssonare renoverad och konverterad till effektiv elbåt

Hamnen_test_Rand_25_4

Rand 25 Spirit – första intrycken från testen av elbåten

Riva-El-Iseo

Riva El-Iseo – första eldrivna båten från det anrika varvet

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar