Jakt 12 – första intrycken av årets klickbomb

Elias Johansson

Elias Johansson

Spektakulär på bild, ännu mer spektakulär i verkligheten och med ett löfte om fantastisk effektivitet. Det är vad vi vet på förhand. Hamnens utsända är i testartagen och här kommer första rapporten från fältet!

Sent i våras sjösattes Jakt 12, båten som kanske har dragit mer uppmärksamhet än någon annan för sin minst sagt annorlunda design. Kommentarerna har varit spridda där “segelbåt utan mast” förekommit mer än en gång…

Så nu undrar vi – vad är grejen med Jakt 12?

– Oj, var ska jag börja? Först och främst är det välkommet nytt grepp när det gäller båtar med effektiv framdrift. Bärplan i all ära men det här är ett sju resor mindre komplicerat sätt att nå målet och nu finns det hopp för den som vill ställa om till ett mindre miljövidrigt båtliv snabbt, utan att hissa segel istället för att starta en motor, säger Gustav Morin.

Se också:
Jakt 12 – svenska superskrovet sjösatt!
Q-Yachts – snitsig finska med eldrift
Test av svenska jätten bland elbåtar – X Shore!

Så den håller vad den lovar när det gäller förbrukningssiffror och annat?

– Ja, jag säger som jag sa i en en tidigare artikel om Jakt 12. En udda jakt, en frisk fläkt i båtbranschen och ett ljus i tunneln för alla som tröttnat på att dra upp stora svall, betala dyra bränsleräkningar och med stor potential att ställa om till eldrift.

Jakt 12 har både rorkult och världens minsta båtratt.

 

Så det bästa motorbåtsskrovet är alltså ett segelbåtskrov?

– Det ligger mycket i det. Motorbåtsfolk har i alla tider gjort sig lustiga över seglares hysteriska jakt på någon extra tiondels knop men här är resultatet efter alla års utveckling av effektiva skrov. Med en skrovform som denna slipper man den värsta ångesten när man tankar och får faktiskt därtill rätt så kul egenskaper, även om det kanske inte är “kul” enligt ordets vanliga innebörd i båtsammanhang. Mer om det i kommande testet.

En långfärdsmotorbåt av rang för den som inte vill bli fullständigt ruinerad av bränsleräkningarna. Eller en potentiell plattform för en tyst och snål elbåt med rimligt uppskattad räckvidd på 120 sjömil. Oavsett vilket så är Jakt 12 en båt som öppnar möjligheter för ett hyfsat “hållbart” motorbåtsliv.  Snart publiceras testen där vi berättar hur den fungerar i praktiken.

Så Jakt 12 är en bomb som har hittat en alternativ sund väg bland eldrivna båtar och/eller bärplansbåtar?

– Ja, sedan är jag och Claes Olivecrona för en gångs skull rörande överens om hur en båt ska te sig i stort och smått.

Vem är det som skriker i bakgrunden?

– Det är Claes som inte är överens om att vi är överens, avslutar Gustav Morin.

Höga fribord, rak stäv, öppen akter och rorkult. Jo, det är sant. Men faktum är att man använder världens kanske minsta båtratt oftare. Mer om det i testen.

Fotnot: Jakt 12 har än så länge bara byggts i ett exemplar. Hon är designad av Jimmy Hellberg som gjorde första designskissen och därtill första halvskale-prototypen för över 10 år sedan. Vaxholm Komposit står för bygget.

Testen är nu publicerad!

210902 - Jakt 12 7

Relaterade artiklar

20180714_214713-1920x1440

Loxo 32 – effektiva cruisern finns nu med eldrift!

Jakt 12 puff

Jakt 12 – ny svensk supersnål cruiser

batar_motorbatar_2018_LoxoFrankrike_Ingang_Loxo_32

Loxo 32 laddar inför snålresa till Frankrike

batar_motorbatar_2017_Loxo32_Loxo

Loxo 32 – med fokus på låg förbrukning

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar