Jakt 12 – svenska superskrovet sjösatt!

Första testerna visar rekordlåga förbrukningssiffror och Jakt 12 kan mycket väl lägga grunden för framtidens båtliv.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Jakt 12 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Hamnen.se har länge följt bygget av spännande Jakt 12 och nu är det äntligen upp till bevis – för ett par dagar sedan sjösattes hon vid Vaxholm Komposit på Rindö.

Ljuset i tunneln

Denna udda jakt är en frisk fläkt i båtbranschen och ett ljus i tunneln för alla som tröttnat på att dra upp stora svall, betala dyra bränsleräkningar och att vara en del av klimatproblemet, men som ändå inte vill skrota båtintresset utan fortsätta att båtsemestra med bra boyta och kunna hålla en marschfart på 15+ knop med mjuk behaglig gång.

Hamnen når Jimmy Hellberg som konstruerat Jakt 12 för en intervju:

Hon flyter!

– Ja! Det är helt klart en lättnad att hon flyter men extra kul är att hon faktiskt flyter exakt på sina linjer och att hon presterar som beräknat, samt att Vaxholm Komposit verkligen har byggt en lätt och stark konstruktion. Jag vågar säga att jag är väldigt nöjd såhär långt!

Att köra snudd på ljudlöst i 10-15 knop vore fantastiskt.

Även om första exemplaret av Jakt 12, som vi ser på bilderna, ännu inte är helt klar när det kommer till detaljer, såsom till exempel inredningen, så är projektet redan lyckat på den viktigaste fronten – effektiviteten.

De första videobilderna som ni kan se i början av artikeln är ett bra bevis på det. Det känns nästan surrealistisk när den tolv meter långa båten till synes svävar förbi. Skrovet knuffar minimalt med vatten åt sidorna och svallvågorna är knappt märkbara – två saker som annars ger stora energiförluster.

Som en högpresterande kappseglingsbåt

– Jag har utgått mycket från hur man utvecklar en modern högpresterande kappseglingsbåt där det här med planing är lite flytande, så att säga. Man pratar mer om att båten inte ska suga fast och att aktern ska ”släppa” så tidigt som möjligt, än om att övervinna en planingströskel, säger Jimmy och fortsätter:

Vi kallar gångläget för ”superplaning”.

– En planande motorbåt på tolv meter behöver typiskt en eller två riktigt stora och starka motorer för att knuffa upp skrovet i planing. Men eftersom jag vill nå relativt hög fart med få hästkrafter och med litet utsläpp, så är knepet att helt eliminera planingströskeln och sudda bort gränserna mellan deplacementfart, halvplaning och planing. Vi kallar konceptet ”superplaning” säger Jimmy.

Läs mer om Jakt 12 i en tidigare artikel.

Jakt 12 liksom skjuter fram ovanpå vattenytan i alla farter, som någon sorts högfartskanot – men utan att vara rank och utan att akterskeppet gräver ner sig, vilket är ett väldigt vanligt problem på båtar med samma målbild.

Räckvidd på 400 sjömil

Idag består drivlinan av en diesel på 80 hk för att beställaren vill kunna köra etapper på 300-400 sjömil till havs.

Man har också satsat på ett segelbåtsdrev för att det är effektivare än en rak axel och för att propellern ska hamna längre förut, vilket gör det möjligt att backa in mot klippor och använda den i akterdäck integrerade landgången.

Nästa båt hoppas man få förse med eldrift.

Revolutionerande räckvidd för elbåtar.

I nuvarande utförande väger Jakt 12 bara 2 000 kg. Den är 2,85 meter bred och balanserar högt och lätt på vattnet, ändå hävdar tillverkaren att den inte alls är rank.

– Skrovet är optimalt för eldrift. Vi har testat med stor överlast och många personer ombord utan att det märks nämnvärt på gångläget. Båten tål verkligen att lastas tungt utan att tappa effektivitet. Samtidigt så väger en dieselmotor och dess bränsletankar en hel del och en elversion skulle troligen inte väga så mycket mer. Räckvidden skulle bli väldigt konkurrenskraftig och upplevelsen att köra snudd på ljudlöst i 10-15 knop vore ju fantastisk!

100+ sjömil på el i 10 knops fart

Enligt nuvarande kalkyl ligger förbrukningen på 9-10 kW i 10 knop och med en batteribank på 90 – 120 kWh, vilket sitter i andra elbåtar, skulle alltså ge en räckvidd på ca 100-130 sjömil! Det är något andra elbåtar oftast bara klarar i omkring fem knop. Höjer man farten ökar förbrukningen markant men med nämnda batterikapacitet skulle man ändå komma 50-70 sjömil med en fart på 15 knop.

Segelbåtsdrev istället för axel

En nackdel med ett så kallat Saildrive är att tillhörande propellrar utvecklats för segelbåtar med låga toppfarter. Det finns inte mycket att välja på för en båt som klarar över dubbla farten med samma motorstyrka. Men Saildrive är ändå enklare på många sätt och både effektivare och ger mindre vibrationer/missljud än en rak axel.

Man är van att båtar gräver ner aktern i farter mellan 10 och 20 knop. Här premiärkör Jakt 12 i 15 knop.

– Jakt 12 går redan nu lätt och ledigt i 15 knop med en förbrukning på ca halvlitern per sjömil. I tio knop ligger förbrukningen på knappt 0,3 liter per sjömil. Toppfarten är i nuläget 19 knop, trots alldeles för liten propeller som inte alls är optimerad för ändamålet. Det kommer gå åt lite tid och pengar att utveckla en för konceptet optimal propeller, men det är en spännande tid och det ska bli mycket intressant att se hur mycket bättre siffror det kommer att ge”.

Allt är inte en lovsång

Så långt är allt en lovsång. Men för att nå nämnda prestanda måste man såklart kompromissa med något. Eller hur Jimmy?

– Man kan inte få allt, så är det. Skrovet är grunt och har inga djupa V-sektioner och därav finns det inte mycket fäste i sidled när man kommer in i hamn. Hon är alltså lite av en utmaning att lägga till med. Men numera finns det ju både tysta och effektiva steglösa bog- och akterpropellrar så det är ganska enkelt löst.

Blir den inte stampig i sjöarna med så platt botten?

– Nej, faktum är att den otroligt tyst. Den har ju inga steglister som låter och den vassa stäven klyver effektivt sönder vågorna innan de kan slå mot skrovet. Jag skulle säga att den är perfekt för skärgårdsvågor. Men kommer man ut i stor havssjö och vill köra i 20 knop så att båten börjar lyfta och halva skrovet hamnar i luften, då kommer sannolikt landningarna att bli stampiga, precis som på en modern snabb segelbåt.

Många som ser Jakt 12 kommenterar – ”åh, en modern Pettersonare”. Vad har du att säga om det?

– Ja, eller ”titta en segelbåt utan mast”. Visst finns det ett par likheter, hyfsat långsmalt och liten motoreffekt, men det är nog allt.
En Pettersonare på motorsvarande längd har alldeles för smalt akterskepp med för lite bärighet för att kunna gå riktigt effektivt i farter över, säg sju-tio knop. Många äldre långsmala båtar är också lite oroliga när sjön kommer in snett akterifrån och kan lätt skära iväg. Jakt 12 är alltså generellt mer lättdriven, speciellt i farter mellan 10-20kn, och är helt kursstabil.

Styrs med joystick och rorkult

Den första båten, som syns på bilderna, är att betrakta som en prototyp med sina speciella lösningar såsom joystickstyrning både inne och ute (just nu används nödstyrningen i form av rorkult) och en interiör med många speciallösningar enligt beställarens önskemål. Men ett riktmärke prismässigt är från 2,5 miljoner sek för en inredd båt byggd i 100 procent kolfiber med dieselmotor. Priset kan nog variera kraftigt beroende på utförande, utrustning, materialval och drivlina.