Båthandlarens knep – så ökar du värdet vid försäljning

Går du i tankarna att sälja båten, lockar en större modell eller vill familjen pröva på semesterlivet på ett torp? Den rutinerade båthandlaren Wille Söderberg ger sina bästa tips för att öka värdet vid försäljningen.

slipa-batforsaljning-varrustning-saljabat-tips
Med lite puts och polering väcker du liv i gelcoaten – och potentiella köpares intresse!

När beslutet att sälja båten väl är taget kan rustningen kännas svårare än någonsin. Nyputsade fribord, skinande detaljer i rostfritt och inoljade trälister ramlar inte helt konstigt snabbt långt ner på prioriteringslistan. Framtidsplanerna försvinner eller så tar jakten på nästa trotjänare upp allt för mycket tid.

Lyckas man däremot slita sig från denna svacka och ge båten den där extra vården som den förtjänar kan man tjäna sig en rejäl hacka.

Listan är varken speciell lång eller komplicerad men kan göra stor skillnad för köparen, och i förlängningen – din plånbok.

– Det handlar om att blidka köparens sinnen. För att en båt ska vara attraktiv så måste den vara fräsch och lukta gott. Inget är så avtändande som att gå in i en båt som luktar mögel, toalett eller något annat äckligt, säger Wille och levererar ytterligare rustningstips som höjer båtens värde avsevärt trots att arbetsinsatsen är ganska måttlig, säger Willie Söderberg som äger och driver Albinhallen i Södertälje.

Sedan han startade företaget 1977 är den en specifik sak han har tagit med sig. Att en båt må vara hur bra som helst i grunden men om plasten är matt eller missfärgad som kommer den likväl att vara oattraktiv.

Willes fem bästa tips för att krama ut det mesta ur båtförsäljningen

  1. Laga skador och repor i gelcoaten. Gula missfärgningar tvättas bort med oxalsyra och vatten. Slipa och måla botten. Rubba bort gammal oxid med en rubbing som innehåller slipmedel. Använd gärna en roterande polermaskin.
  2. Renslipa flagade trädetaljer och olja in dem. Tvätta och olja in teakdäcket. Det finns teakrengöring och så kallad teaksealer som gör underverk.
  3. Tvätta ur alla fack och prång noggrant. En blänkande ren ankarbox ger sken av att det är en riktig pedant som har haft båten även om det bara är en slarver som har gjort ett engångsryck.
  4. Se till att detaljer som räcken och vinschar glänser. Tvätta och laga eller byt ut tampar och fendrar. Köp nya fenderöverdrag. Det kostar så lite men gör så fantastiskt mycket.
  5. Pricken över i:et är sedan att byta ut den gamla dekoren mot en ny. Eller strajpa om båten, som man säger till vardags. Grundregeln är för övrigt att ingen dekor är sju resor bättre än en sliten, matt eller nött dekor.

Förutom fix så finns det en hel del andra grejer man kan göra för att lämna ett gott intryck hos spekulanten.

– Se till att ha en komplett inventarielista och bra koll på kvittona. Vill köparen veta när du lät montera in värmaren så ska han få det. Inget svammel! Kvitto med datum, tid, kostnad och telefonnummer till den som utförde jobbet, säger Wille Söderberg och fortsätter:

– Och nej! – den nya ägaren blir inte glad att du har varit ”vänlig” nog att lämna kvar en halv flaska diskmedel i facket under diskhon.

Vägen till ett försäljning som känns bra för båda parter börjar redan i annonsen. Här är bilderna a och o, de ger en rättvis bild för köparen och är båten fin blir det första intrycket allt starkare.

– Bra bilder är för övrigt avgörande för det första intrycket när man läser båtannonsen. Pluspoäng till den som har fina bilder på hur alla trimtamparna är dragna. Det är en god hjälp när den nya ägaren ska masta på för första gången.

Ett varningens finger: Att följa dessa råd kan resultera i att du inte vill sälja båten när du väl är färdig!

Se fler guldkorn i gör-det-själv-arkivet:
Lär dig polera som ett proffs!
Effektiv isolering av motorrum.
Båtfixarskolan – så maxar du bottenfinishen.
Få stil på avbärarlisten.
Laga repor i gelcoat med hyvel – otroligt resultat!
Så monterar du ankarspelet!
Så lagar du trasig nåt.
Vaccinera mot böldpest och öka farten med epoxi!
Så applicerar man epoxi
Täta luckan som ett proffs!
Ta hand om kapellet!
Så fixar du delamineringen!
Förbättra funktion och utförande med nytt halkskydd
Repowering – nytt liv i gammal båt med ny motor!
Repowering – nytt liv med ny motor i gammal segelbåt!