Banta för fart – den galna renoveringen av Gustavs segelbåt

Del 9. Gustav Morins jakt på prestanda fortsätter. Sakta men säkert närmar vi oss fasen med återuppbyggnad och lackering av hans Dragonfly-trimaran. Men först ett frustrerande bakslag i form av fukt. Häng med!

Du vet säkert hur det kan vara. Man går in i ett projekt med en hög motivation och en tydlig målbild. Så långt har ingenting förändrats sedan serien tog en paus. Målbilden är densamma och efter hög prioritet på andra delar av livspusslet så tar serien nu ny fart i lokalerna hos Anndy på Honors Yachts på Värmdö.

Alla tidigare avsnitt av Banta för fart har som bekant handlat om att kapa, såga och slänga ut för att öka prestandan. Eller för att prata klartext – att starkt ifrågasätta varje liten detaljs existensberättigande för att öka prestandan.

Frustrerande med fukt

Med detta avklarat närmar vi oss sålunda återuppbyggnadsfasen. En angenäm sådan om det inte vore för en frustrerande upptäckt. En upptäckt som stavas F-U-K-T och tveksamma gamla lagning som måste åtgärdas innan drömmen om lackering kan börja kännas nära igen.

Hamnens jakt på prestanda fortsätter och Gustav Morins trimaran åker in i garaget för hårdbantning – men också för ytterligare ombyggnad och lackering – med hjälp av Anndy på Honors Yachts Coating AB.

Anndy from above

Det är också här som Anndy på Honors Yachts Coating AB kommer in i bilden. En hjälp som sänd från skyarna även om det visar sig att Anndy från början kommer från Honduras. Oavsett vad så är hans CV när det kommer till båtar, lyxjakter och båtrenoveringar minst sagt imponerande. Senast i raden av lackeringar står bland annat Princess Svanevit och Aspect 45, för att nämna några. Han har också visat hur han reparerar en segelbåt som smällt på grund – för Hamnens samarbetspartner Svenska Sjös räkning.

Häng med i den fortsatta jakten på mer prestanda i Gustavs redan vindsnabba trimaran. Under ett par veckor framöver kommer fler avsnitt att publiceras i god takt.