De foilerade sin båt istället för att lacka – ”snabbt och billigt”

Dags att lacka om båten? Då kan foliering vara ett enklare och billigare alternativ. Så tänkte familjen Dolk och tog till plastfilm för att fräscha upp friborden på sin Farr 31. Resultatet är snudd på häpnande. 

När Jonas och Anna Dolk letade båt var de ute efter en kappseglingsmaskin som också fungerar för familjesegling. Inför båtsäsongen 2006 hittade de rätt och slog till på en Farr 31. Valet kändes sjävklart, en snygg och lätt båt med lynne som en jolle för två inbitna kappseglare – men ändå med bra utrymmen ombord.

Sedan dess har de seglat otaliga regattor och genomgått flertalet ombyggnadsprojekt. Jonas är industridesigner till yrket och särdeles händig. Det har blivit många snygga kolfiberdetaljer byggda hemma i verkstaden på Dalarö.

– Jag har gjort väldigt mycket på båten genom åren. Allt från att designa och bygga ett peke, som också fungerar som landgång, till att bygga om hela inredningen. Man kan nog säga att jag fixat med det mesta som går att fixa med på den här båten, skrattar Jonas Dolk.

I kappseglingslaget ingår hela familjen Dolk. Men även om aktiv segling står i fokus vill de gärna ha en blänkande fin båt också. 

Kampen mot en mjölkig gelcoat

Men något som på senare år har blivit allt svårare att få finess på är den blå gelcoaten. De första åren var allt frid och fröjd men till slut fick Jonas konstatera att det inte fanns något kvar att polera. Då ställdes han inför beslutet om att lacka om båten.

– Det skulle bli andra gången jag sprutlackerade en båt, så jag vet hur mycket arbete runtikring det kräver. Till att börja med ska man ha en bra lokal eller ett tält med rätt lufttryck i. Allt måste täckas av så att färgen inte kommer någonstans där den inte ska vara. Temperaturen måste också vara rätt och det är på hela taget en ganska utmanande process. Då fick jag idén att kolla upp det här med foliering, säger Jonas Dolk.

Det skulle visa sig vara ett framgångskoncept.

Läs även:
Båthandlarens knep – så ökar du värdet vid försäljning
Forskare slår fast – det är bästa sortens bottenfärg

Själva folieringen var ingenting han själv vågade ge sig i kast med, även om han till en början var frestad. Istället gick Jonas loss med gelcoatspackel för att få bort små skavanker båten dragit på sig under åren och jämna till alla ytor.

– Även när man folierar så ser man allt igenom filmen. Det gör att alla små hack och repor måste fixas till. Däremot så krävs ingen polering, vilket sparar tid.

Tar mindre tid att foilera än att lacka en båt

För det var just tidsaspekten som lockade allra mest. Att laga de små skadorna var inte större än ett dagsverk. När skadorna var reparerade backades trailer och båt in i ett skjul där proffsen tog över för själva folieringen.

Vilken kulört som filmen skulle ha var enkelt att välja. Med en färgpalett kunde familjen tillsammans samsas om att behålla den blå färgen, men nu i form av plastfilm istället för gelcoat.

Före och efter foilering – ett slående resultat!

Hur tålig är då plastfilmen?

Men foliering av båtar väcker också frågor. Inte minst hur väl det håller jämfört med en omlackering.

– Vad gäller hur UV-beständig filmen är så får man nog helt enkelt följa specifikationerna på filmen man väljer. Det finns såklart olika kvaliteter, men den jag valde ska hålla i cirka tio år utan att bli allt för urblekt, säger Jonas Dolk.

Repor och skav är inte heller något Jonas Dolk oroar sig allt för mycket över.

– Små repor ska självläka från solen medan större repor som inte gått igenom filmen går att polera bort. Går det däremot hål behöver man byta den delen och då kan det lätt synas att det är en lagning, säger Jonas och fortsätter:

– Vad jag är lite orolig över är ifall skot som dras mot friborden skulle kunna skapa friktion som i sin tur värmer upp och går igenom filmen. Men det återstår att se efter sommaren.

Billigare med foilering istället för lack

Att välja foliering sparade dessutom inte bara tid utan även pengar. Enligt Jonas uppskattning så gick hela projektet på ungefär hälften av vad en sprutlackering skulle kostat. Allt på en bråkdel av tiden.

– Jag tycker att det har varit otroligt smidigt. Vi hade en liten tanke om att försöka göra allt jobb själva. Men jag är oerhört glad att det inte blev så. Det krävs så mycket kunskap och erfarenhet. Dessutom fick vi ett så himla bra och trevlig bemötande från de som gjorde jobbet, säger Jonas Dolk.

För fler bilder och berättelser kan man följa KimDi Sailing Team på Facebook!

Se videon ovan där vi får följa processen.