Förläng livet på din utombordare

Följ serviceschemat! Det är det absolut viktigaste rådet, men sedan finns det också andra avgörande saker du kan göra för att förlänga livet på din utombordare. Hamnen.se har pumpat serviceverkstaden Seacastle i Lidingö på deras bästa tips!

service av motorbåt med utombordare

Hör du till dem som följer serviceschemat till punkt och pricka? I så fall har du kommit en bra bit på väg.

Det är den enskilt viktigaste åtgärden när det gäller att ge din utombordare ett långt och sunt liv.

Att låta en auktoriserad serviceverkstad byta olja filter och allt annat som krävs för att följa serviceschemat är det enda raka – om garantin på din utombordare ska fortsätta gälla så måste arbetet också utföras av en auktoriserad verkstad.

Enklaste vägen är såklart att lämna in sin motor på service. Men det finns saker som ett serviceschema av karaktär ”standard” inte ringar in.

Men även om garantin inte längre gäller så är det inte mindre än urkorkat att försöka spara pengar genom att strunta i servicekostnaderna.

Service är inte allt!

Med detta sagt så finns det ytterligare en rad förvånansvärt enkla åtgärder som du faktiskt kan utföra själv för att förlänga livslängden på utombordaren.

Och för att hålla alla hästkrafterna på alerten.

Byt externa filter!

En sådan sak är att se över bränslefiltret som sitter på bränsleslangen och som sällan eller aldrig inkluderas i serviceschemat. Byt varje år!

Samma sak gäller eventuella vattenavskiljare på bränslets väg till motorn. Byt – och försäkra dig om att inte vatten- och andra oönskade molekyler nåt motorn.

Även om du lämnar in din motor på standard-service så finns det mer att göra för att hålla den i topptrim.

Tilta upp!

Ytterligare en enkel åtgärd och en god vana är att fälla tilta upp motorn så långt det går ur vattnet när motorn inte används. Det hindrar färgen från att nötas av i onödan.

Om färgen ändå har nöts av – sandpappra och bättringsmåla så fort som möjligt medan nötningen fortfarande är begränsad.

Men – och här kommer ett stort men – om det är frysgrader, så väl om båten ligger i vattnet som på land, så gäller det rakt motsatta. Utombordaren ska då vara nedfälld för att vatten ska kunna rinna undan och för att inga frostsprängningar ska ske.

Vinterkonservera med omsorg!

Sen båtupptagning? Kall höst? Olustigt väder? Ja, vi vet. Vinterkonservering av motorn är kanske inte världens roligaste jobb men det lönar sig ändå att utföra detta jobb med omsorg.

Förutom att följa vinterkonserveringens åtgärdspunkter, en snabb googling bort, så vill Seacastles mannar lägga till ytterligare en punkt:

Efter renspolning av motorn med hjälp av kylmuff – gör ditt bästa för att trycka in glykol i samma öppning som du applicerade spolmuffen på. Glykol i kylkanalerna skyddar från såväl korrosion som frostsprängning som annars kan bli ett stort problem.

Passa också på att lyfta på utombordarens motorhuv och spraya på 5-56 (det finns andra bra märken också) och låt en dimridå falla ned över motorns komponenter som ett skyddande lager inför vinterm.

Att vara noggrann och ambitiös innan vinterupptagningen är en dygd.

Motorn är inte allt!

Det sista tipset för att förlänga utombordarens livslångt gäller ironiskt nog inte motorn i sig utan kringutrustningen.

Utan att gå in på exakt hur och varför så har det visat sig att motorn slits snabbare om inte batteri, batteripooler förfilter, styrning, propeller, huvudströmbrytare, reglage och annat hålls i trim.

Se över all kringutrustning med jämna mellanrum.

Det är – minst sagt – väl investerad tid och din utombordare förtjänar det!