Fredriks Motorskola, del 7: Dags att byta motor?

Redaktionen

Fredriks motorskolaTänk dig att det är mitt i sommaren. Semestern har börjat, din fina bÃ¥t  är packad och familjen är laddad. DÃ¥  händer det som inte fÃ¥r hända: motorn börjar krÃ¥ngla. Du ringer flera olika verkstäder men de flesta har fullt upp. Du hoppas pÃ¥  att kön av bÃ¥tar före dig pÃ¥  servicebryggan snabbt klaras av. Oftast bli det inte sÃ¥, utan semesterdagarna bara flyger iväg.

Det är pÃ¥ hösten som man har sommaren i gott minne. Vad som fungerade och som inte fungerade med bÃ¥ten är helt aktuellt. Om motorn är gammal, och om du känner att du kanske inte litar pÃ¥ den fullt ut kan det vara dags att Ã¥tminstone börja fundera pÃ¥ ett motorbyte. Gillar du din bÃ¥t och har tänkt att behÃ¥lla den under överskÃ¥dlig framtid är det absolut idé  att byta motor. Du ger din klassiker ett nytt hjärta, och dina bÃ¥tturer förvandlas frÃ¥n vÃ¥nda till ett rent nöje. Du känner att du kan lita pÃ¥ motorn, vilket ger bÃ¥de dig och resten av familjen lugn och ro.

En ny motor i din båt ger dig en hel del fördelar:

  • Oftast högre prestanda
  • Tillförlitlighet och ökad säkerhet
  • Komforten förbättras radikalt
  • Ännu mer körglädje
  • Bättre bränsleekonomi
  • Minskad miljöpÃ¥verkan
  • Förhöjt värde pÃ¥ bÃ¥ten.

Ekonomi

MÃ¥nga ryggar tillbaka när de ser prislistorna pÃ¥ nya motorer. Priset för en ny motor med drev kan ibland t.o.m vara högre än begagnatpriset för den aktuella bÃ¥ttypen. BÃ¥tens värde kommer att öka, det är naturligt, men det är väldigt fÃ¥ som kan räkna med att fÃ¥ tillbaks hela investeringen den dagen man säljer bÃ¥ten. För att ta ett rationellt beslut mÃ¥ste man först och främst frÃ¥ga sig själv om man är nöjd med den bÃ¥ttyp man har idag. Passar den behoven? Är den tillräckligt stor? StÃ¥r man inför ett byte av bÃ¥t inom 1-3 Ã¥rs sikt skall man inte fundera  pÃ¥ att byta motor. DÃ¥ är det bättre att redan nu börja leta efter den eftertraktade bÃ¥ttypen. Räknar du däremot med att behÃ¥lla bÃ¥ten pÃ¥ 10 Ã¥rs sikt kan en kostnaden för en ny motor absolut räknas hem.

Förutom allt tidsmässigt strul det innebär med en trilskande motor, sÃ¥ kostar reparationer och reservdelar pengar. I genomsnitt lägger en bÃ¥tägare med en 25 Ã¥r gammal motor ca 5-6.000:- per säsong i rena reparationer pÃ¥ motor och drev. DÃ¥ är vanliga serviceÃ¥tgärder ej medräknade. PÃ¥ 10 Ã¥r blir detta ca 60.000:-, och kanske kan bÃ¥tens värde minska med lika mycket. Om en just din bÃ¥t ligger pÃ¥ 200.000:- begagnad idag, innebär detta att bÃ¥ten skulle vara värd ca 80.000:- om 10 Ã¥r. Räkna dessutom med att bÃ¥ten blir rejält svÃ¥rsÃ¥ld. En ny V8 med färskvattenkylning kostar ca 150.000:-. LÃ¥t oss säga att även denna bÃ¥ts värdeminskning blir 60.000:-. DÃ¥ skulle denna bÃ¥t i mitt räkneexempel vara värd ca 290.000:- efter 10 Ã¥r, och betydligt mer lättsÃ¥ld eftersom motorn fortfarande är förhÃ¥llandevis ny. Förutom att en ny motor inte är sÃ¥ dyr som den verkar om man räknar sÃ¥ här, sÃ¥ innebär ocksÃ¥ ett motorbyte att du investerar i din egen fritid. Du fÃ¥r ett roligare bÃ¥tliv helt enkelt.

Att renovera sin gamla motor

En renovering är ibland ett bättre alternativ än att köpa helt nytt. Detta mÃ¥ste man avgöra frÃ¥n fall till fall. En del motorer är helt enkelt för gamla för att det skall vara en ekonomisk idé att renovera, och till mÃ¥nga äldre motorer är reservdelar utgÃ¥ngna. Att göra en helrenovering av motor och drev är heller inte helt gratis. Räkna med 60-70.000:- om du lämnar ifrÃ¥n dig allt, och om du inte fÃ¥r kvitto pÃ¥ arbetet (d.v.s. gör det själv) sÃ¥ kan du inte räkna med att renoveringen är värd nÃ¥gonting den dagen du säljer.

Dessutom har du ju vetskapen om att motorn och drevet är gamla. Man byter ju inte allt vid en renovering sÃ¥ det finns ju fortfarande delar som kan gÃ¥ sönder.

Fredriks_motorskola-1

Fredriks_motorskola-2

Fredriks_motorskola-3

Att montera en begagnad motor

Om du istället för nytt överväger att leta efter en begagnad motor för att spara pengar, kan du bli stÃ¥ende med “svarte Petter”. Det finns ingen säljare som kan garantera funktionen pÃ¥ en begagnad motor, varken en auktoriserad verkstad eller en privatperson. Köper du av verkstaden fÃ¥r du betala ett högre pris, inte nödvändigtvis för att motorn i sig självt är sÃ¥  mycket bättre, utan för att verkstaden skall ha en marginal när nÃ¥got börjar krÃ¥ngla och du reklamerar motorn. Det är tryggare att köpa av en verkstad, men du skall komma ihÃ¥g att du fortfarande har en gammal motor.

När beslutet är taget.

När du väl har bestämt dig för att byta motor är det optimala att göra detta under den tid pÃ¥  Ã¥ret som bÃ¥ten inte används. Om du väntar in i det sista och räknar med att du fÃ¥r hjälp med motorbyte mitt i säsong sÃ¥ lurar du dig själv. Det är pÃ¥ hösten/vintern som din verkstad har mest tid, och kan planera in arbetet ordentligt. Du kan ocksÃ¥ räkna med att fÃ¥ ett bättre pris eftersom verkstaden är mÃ¥n om att fÃ¥ beläggning även under lÃ¥gsäsong. Är din gamla motor dessutom i körbart skick sÃ¥ kanske verkstaden är berett att betala en slant i  inbyte för den.

Övrigt att kontrollera i samband med motorbyte

Det är en god idé att lÃ¥ta verkstaden titta igenom och kontrollera övriga delsystem i motorinstallationen, dels för att säkerställa att allt fungerar som det skall, men även för att anpassa befintliga system till den nya motorn.

  • Ett väl fungerande elsystem är ofta nyckeln till att motorn tuffar och gÃ¥r. Det är nödvändigt att emellanÃ¥t byta ut kablage och anslutningar eftersom tidens tand tär och ärg och beläggningar gör att kontaktytor inte överför elen tillräckligt effektivt.

 

  • Lika viktigt som att elsystemet skall fungera är att se till att bränslesystemet är exemplariskt. Motorn mÃ¥ste fÃ¥ rätt mängd bränsle vid varje tillfälle, och det är ocksÃ¥ viktigt ur ett säkerhetsperspektiv att det fungerar bra, särskilt för bensinmotorer. Det är ocksÃ¥ ofta nödvändigt med en tankrengörning vid motorbyte, i syfte att förebygga motorkrÃ¥ngel.

 

  • Att se till att motorn fÃ¥r tillräckligt med luft gör att du kan räkna med att den kommer att lämna rätt effekt, samt motverka varmgÃ¥ngstendenser när motorn kommer upp i Ã¥ren. Du kan även räkna med en bättre bränsleekonomi. Passa även pÃ¥ att byta ljudisoleringen sÃ¥ att det blir mer komfortabelt att vara pÃ¥ sjön.

 

  • Slangar för kylvatten och avgaser kan ev. behöva bytas. Gummi Ã¥ldras och förlorar funktionen. Kontrollera även övriga bottenventiler och skrovgenomföringar sÃ¥  att du kan känna dig trygg och säker. NÃ¥got som mÃ¥nga ocksÃ¥  gärna vill göra är att fräscha till motorrummet med Topcoat innan installation. Ett rent och fräscht motorrum förhöjer hela upplevelsen.

Fredriks_motorskola-4

Fredriks_motorskola-6

Lämna bort eller göra själv.

Om du känner att du är teknisk och händig och har en verktygssamling som är lite större än de flesta andras sÃ¥ kan du absolut ge dig pÃ¥ att byta motor själv. Volvo Penta har färdiga manualer för motorbyte anpassade till nya motortyper. Om du däremot inte känner att du vill ge dig pÃ¥ arbetet finns det gott om hjälp att fÃ¥, nästan oavsett var du bor i landet. Viktigt är dock att du vänder dig till en välrenommerad firma som är auktoriserad för det motorfabrikat du har tänkt att installera, samt att du känner förtroende för personen som skall göra jobbet. En auktoriserad firma har personal som är utbildad, har en hel del specialverktyg och har ett ansvar gentemot motorleverantören att göra felfria installationer.

En seriös firma kommer att uppsöka din bÃ¥t för att ta mÃ¥tt, kontrollera befintliga delsystem och kanske värdera din gamla motor. Firman är behjälplig med rekommendationer och rÃ¥d vid motorval och kan beräkna propeller, bränsleförbrukning och toppfart. Därefter diskuterar ni de moment som skall ingÃ¥  och sedan fÃ¥r du en offert pÃ¥ nyckelfärdig bÃ¥t. Eftersom det ofta handlar om en hel del pengar är det av stor vikt att du vänder dig till seriösa aktörer som du känner förtroende för.

 

Fredrik Häller Marin Express

Fredrik Häller
info@marinexpress.se
www.marinexpress.se

 

 

Tillbaka till FREDRIKS MOTORSKOLA

Fredriks motorskola

Relaterade artiklar

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…

Fredriks motorskola: Drevservice som du kan göra själv

Drevservice som du kan göra själv

kunskap_teknik_Fredriks_motorskola-8

Fredriks motorskola: Dags för upptagning

kunskap_teknik_Fredriks_motorskola-6

Fredriks Motorskola, del 6: Tips inför säsongen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar