Gummijolle – bästa tipsen för reparation och underhåll

En närmare 30 år gammal gummijolle som läcker och ser precis så skabbig ut som gummijollar från 1993 kan göra – är loppet kört eller finns det hopp?

Att hitta en begagnad gummibåt i gott skick är inte alltid det lättaste. Detta blev Svenska Sjös vd Per Nikolausson snabbt varse om efter att han hittat gammal gummijolle på blocket och köpt den osedd. När båten anlände via en kompis insåg han att han hade köpt något av ett renoveringsobjekt.

– Den såg ganska schysst ut så jag bestämde mig för att köpa den osedd. En kompis körde upp den till mig men när jag väl kom ut så märkte jag att den läckte in vatten i bottnen men tänkte att det där fixar jag, säger Per Nikolausson.

Efter sjöturen var den felande faktorn given. Bottenduken hade släppt från akterspegeln.

Per satte kursen mot Ekens Naval i Täby för att få råd och hjälp med att laga sin nyförvärvade dinge.

– De hjälpte mig med vilket klister jag skulle ha och satte igång med att laga den. Till en början så var de svagt positiva. Men när jag visade akterspegeln dömdes gummijollen ganska så snabbt ut. Trots detta kom vi ändå tillslut fram till att det kunde finnas lite hopp kvar, säger Per Nikolausson.

Se även:
Livräddande teknik – hur man tar sig upp i en gummijolle
Segla snabbt – trots gummijolle

Framför sig hade han ett rejält arbete för att få den gamla Zodiacen sjöduglig igen. Gamla lagningar behövde tas bort och göras om, botten behövde ses över och längsmed relingslisten fanns tydliga bevis på en och en annan aggressiv tilläggning. Men med de råd Per fick i inslaget ovan lyckades den 30 år gamla gummibåten förvandlas till ett riktigt fynd!

Lappa hål i pontonerna:

  • Är skadan större än en centimeter bör man även fästa en lagningslapp på insidan av pontonen.
  • Om en lapp behöver sättas på insidan är det enklast att klippa upp ett rakt streck eller L-format intill skadan. Detta för att lättare komma åt att täcka hålet från insidan.
  • Se till att förbereda med tvåkomponentslim på såväl insidan av pontonen som på lappen du lagar läckan med. Det är viktigt att lappen är helt täckt med limmet.
  • För att lappen ska hamna mitt för skadan kan det vara bra att rita ett kryss i mitten på lappen. På så vis slipper du chansa.
  • När du lappar bör det vara mellan 18 och 24 grader för att limmet ska härda ordentligt. Se dessutom till att materialet du limmar mot är ordentligt torrt.
  • Vänta gärna 24 timmar för att limmet ska härda färdigt innan du blåser upp pontonen. Det kan också vara klokt att vänta med att sätta dit lappen på utsidan tills dess att du kollat efter läckor från den inre lagningen.

Några skötseltips för din gummibåt:

  • Undvik att ha din gummibåt liggandes i solen, speciellt om undersidan är svart.
  • Plocka upp din gummibåt ur vattnet när ni ligger i hamn. Oljor och andra föroreningar i vattnet kan nämligen skada plasten.
  • Att tömma luften och vika ihop är sällan att rekommendera. Vecken där gummit vikts kan lätt nötas och ta skada om båten skulle slå emot något eller tappas.
  • Förvara istället din gummibåt uppblåst, och gärna upphängd, där den inte riskerar att vara i vägen och ta skada.
  • Behöver din gummibåt tvättas kan du göra detta med lite aceton för att få bort den hårt ingrodda smutsen.