Olyckor med höghastighetsfärjor inblandade

Redaktionen

Redaktionen

Sjätte juli 1996 kolliderade TT-linjens 82 meter långa katamaran ”Delphin” med ”Cyran” – en 5,7 meter lång segelbåt med en man ombord. Kollisionen inträffade utanför Warnemünde.

Det var en mörk och regnigt natt med nedsatt sikt. Seglaren hade en lanterna i masttoppen och kände sig säker eftersom han befann sig utanför en bojad farled. Kollisionen skedde då ”Delphin” tog en genväg utanför farleden utan att upptäckta den lilla segelbåten. Katamaranen gick i 34 knop och grenslade den lilla båten som for in mellan skroven på katamaranen. Ensamseglaren överlevde men mast och rigg förstördes naturligtvis.

Färjans svenska befäl var närvarande då sjöförklaring hölls i Tyskland. Seglaren, som tagit mycket illa vid sig av händelsen, befann sig däremot i ett buddistkloster i Burma där han numera lever. Både seglaren och färjan fick kritik. Det ansågs bland annat att seglaren borde hissat radarreflektor och hållit bättre utkik.

Den viktigaste kritiken mot färjepersonalen, som inte upptäckte segelbåten i tid, gick ut på att de kört för fort och att deras tekniska utrustning, radarn, inte var den bästa för högfartsnavigering.

Under våren samma år inträffade en annan olycka i Danmark där en fiskebåt sänktes av en katamaranfärja. Inte heller vid det tillfället omkom någon människa.

Jonas Ekblad

Relaterade artiklar

Varning för höghastighetsfärjor

Varning för höghastighetsfärjor