Manta5 – vi testar världens första foilande elcykel

Foiling, el- och muskeldrift i kombination. Redan där är Hamnens Gustav Morin såld. Nu är frågan – kan han ge en nyanserad bild av vad Manta5 egentligen går för? Här är första intrycken från testen.

Hamnens Gustav Morin står inför uppgiften att testa den foilande elcyklen Manta5 och trogna Hamnen-följare förstår vart åt det barkar. Speciellt som det handlar om foiling, el- och muskeldrift i kombination. Tre goda ting som vår taggade reporter går igång på – var för sig.

Nu ska han alltså få allt i ett och samma fordon.

Taggad till tusen

– Jag har ju sett fram mot det här, frustar Gustav och fortsätter. Det låg ju lite prestige i att komma iväg utan att vurpa på första försöket. Check på den.

Så vad är grejen med att hoja på sjön?

– Det är lite samma grej som att åka en eldriven foilande surfbräda. Fast ändå inte. Fördelen med Manta5 är att funkar som träningsredskap. Men också för och för finåkning i lugnt tempo – ungefär som på en vanlig elcykel. Sedan är räckvidden bra. Upp till 4,5 timmars körning, påstås det, beroende på hur man trampar eller kör. Eldriften är också till stor hjälp i startögonblicket så att man inte behöver trampa så hysteriskt för att komma iväg.

Och nackdelen?

– Den är inte speciellt snabb. Toppfarten är 12 knop och den farten orkar man inte hålla speciellt länge.

Är det svårt?

– Nej, eller nja. Det är en utmaning när man är helt ny – lite som att lära sig cykla på nytt – men kommer in i det ganska fort. Man får vara lite envis i början och lära sig av misstagen.

Hamnens Gustav Morin testar den foilande elcykeln Manta5 och delger här sina första intryck i väntan på testen som publiceras inom kort.

Hände det något speciellt under testen?

– Nej!

– … eller jo. En pedal gick sönder mellan Wasahamnen och Kastellholmen och jag blev liggandes på en ganska olämplig plats. Det gillades inte av alla. Speciellt inte en färjekapten som gav mig en rejäl åthutning.

Avslutningsvis, vem är Manta5 till för?

– Som jag antydde tidigare så är den mångsidig och kan fungera både som motionsredskap och glidare – beroende på hur mycket man låter elmotorn hjälpa till.

– Men det finns fler tänkbara användningsområden. Jag återkommer till det i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin.

Se också:
Cykla på vatten – Manta5 är världens första foilande elcykel