Nordkapp Airborne 7 – designern berättar

Anna Sandgren

Anna Sandgren

Nordkapp satsar hårt på att slå sig in i rib-segmentet genom att tillgodose såväl adrenalindstinna fartfantaster som livsnjutare på glidartur. Hamnen pratar med mannen bakom konceptet.

Nordkapp Boats ligger verkligen inte på latsidan. Under hösten 2020 lanserades RS-seriens flaggskepp RS 800 C, en modern skärgårdsjeep med sylvasst skrov och komfort året runt och som precis likt sina RS-syskon, Nordkapp RS 705E och Nordkapp RS 705A, har ett skrov i aluminium.

Nu tar alltså den norska båtproducenten även ett resolut språng in på rib-marknaden, där Nordkapp Airborne 7 är först ut.

Airborne först RIB i en ny serie av Nordkapp

– Airborne 7 kommer inom kort att få sällskap av både en större och en mindre modell. Planen är dessutom att leverera flera olika versioner baserade på samma skrov, säger designern Espen Thorup till Hamnen.se.

Nordkapps Airborne-serie har ett nordiskt fokus på design och användarbehov. Målgruppen är såväl den medvetna adrenalinsökaren med fartfyllda och roliga körupplevelser i siktet, som den sportiga familjen där såväl trygghet som komfort står i centrum.

Underhållande körning och lite underhåll

– Det finns flera smarta lösningar och vi tror att dessa kommer att tilltala människor i norr, men kanske också på mer sydliga breddgrader. Målet har varit att skapa en modern RIB med trygga köregenskaper och hög kvalitet rakt igenom, utan att ge avkall på sportighet och fartkänsla, säger Thorup och fortsätter:

– Båten kommer enkelt och snabbt upp i plan och ger mycket bra svar på rattutslag. Våra tester har också visat att den skarpa V-botten (22 grader) ger mjuka landningar i vågor och behaglig gång också i stökig sjö, säger Espen Thorup och avslutar:

– Jag hörde att Hamnens reportrar undrade över gångläget som på flera bilder visar att båten ligger tungt i vattnet. Men detta är bara en vilseledning från fotografen. I själva verket ligger den högt och vi har faktiskt optimerad för att den ska bli lite mindre livlig än vad den först var.

Hamnens reportrar analyserar i ett videoinslag att gångläget ser tungt ut. Men Espen Thorup hävdar motsatsen. Vi får se i en kommande test.

Den rekommenderade motorstyrkan ligger runt 250 hk och skrovet är konstruerat för att klara av farter upp till 50 knop. Tuberna består av hypalon.

Hög placering av tuberna

Tuberna ligger inte i vattnet när båten är i hamn, utan cirka tio centimeter över vattenytan. Det gör att underhållet minskar genom att det inte bildas beväxning på dem.

Nordkapp Airborne 7 är framtagen i samarbete med den produktive och hyllade industridesignern Espen Thorup. Han åker mycket fritidsbåt själv och baserar sina designattribut på egna erfarenheter.

Så snart du går ombord, eller om båten lastas, kommer, enligt Espen Thorup, tuberna naturligt sänkas ner och på så sätt bidra till att öka skrovets stabilitet.

Förarkonsolen har fått en hög och skyddande vindruta med ett inbyggt kapell, som enkelt ska kunna dras över konsolen – precis som på exempelvis Nordkapp Enduro – för att ge skydd mot vind, regn och vattenstänk under gång.

RIB blir mer och mer en familjebåt.

 

Ett brett steg i fören ska göra det enkelt att kliva ombord. Något som sticker ut är också den stora solbädden framför förarkonsolen. Badplattformarna är integrerade i skrovet och däcket. Här finns också en räddnings-/badstege, som lätt ska kunna nås från vattnet.

Säkerheten har, enligt Espen Thorup, varit viktig under designprocessen. Det märks bland annat på de många och, av bilderna att döma, välplacerade handtagen runt om längs tuberna.

Bakom passagerarna i den bakre soffan finns en ”targa”/vindstoppare som ska minska vinddrag för passagerarna. Den fungerar också som ett handtag och vattenskidmast.

Dusch på akterdäck

För en RIB i sjumetersklassen verkar Airborne vara synnerligen välutrustad. Den kan levereras med el-vinsch för ankarspelet i aktern, dusch på badplattformen och bogpropeller. Utrustningsnivån ska redan i standardutförandet vara hög. Som tillval till finns bland annat också ett expanderbart kapell, soldyna, kylskåp, kartplotter och färskvattentank.

Överlag står det klart att stort tankearbete lagts ner på att skapa såväl smarta och praktiska lösningar, allt i sann Espen Thorup-anda och något vi känner igen från andra Nordkapp-modeller.

Mer populärt mer RIB

– Vi ser en utveckling där riben går mer och mer från att ha varit en yrkesbåt till att bli en fritidsbåt som brukas av familjer. En stor del av marknadens ribar saknar den komfort som våra kunder önskar. Vi vill tillföra nya tankar och idéer till rib-marknaden, vilket är anledningen till att vi har utvecklat Nordkapp-serien Airborne. I konceptet har vi bakat in allt vi har lärt oss under många decennier av båtproduktion, säger Hans Petter Slang, chef för Frydenbø Boats, som distribuerar Nordkapp.

Körupplevelsen då? Ja, än så länge har Hamnen.se inte hunnit testa nykomlingen, men vi återkommer med en fullskalig testrapport så snart det är gjort.

Nordkapp Airborne 7
Längd: 6,80 m
Bredd: 2,53 m
Vikt: 900 kg (utan motor)
Motor: 250 hk Mercury
Toppfart: 50 knop
Max antal personer: 10 st
Bränsletank: 200 liter
Certifiering: Kategori B
Pris: Från 741 800 norska kronor
Mer info: www.nordkapp-boats.no
Nordkapp Airborne 7 Espen Thorup

Relaterade artiklar

Miljo_2018_MagneKlannFramme_Ingang_35388014_10156347016327429_2450833885286629376_n

Målgång – med segeljolle längs hela norska kusten

Spektakulart_2018_MagneKlann_Ingang_Norge_om_babord_Puff

Magne Klann – stort äventyr i liten båt

batar_motorbatar_2016_NordkappAvant705_Ingang_NordkappAvant705Ingang

Nordkapp Avant 705 – en sportbil till havs

batar_motorbatar_2015_Nordkapp_nyhet_Nordkapp_Ranger_nyhet_Artikel

Nordkapp avslöjar överraskande nyhet

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar