Nordkapp Noblesse 830 – rimligt med sex ombord?

Gustav Morin

Nordkapp_Noblesse 830 Nordkapp verkar lyssna på sina kunders behov. Nu lanserar de sin största daycruiser hittills och den har både separat toa och extra kojplatser.

Vi får redan här ursäkta rubriken men det är alltid intressant när båttillverkarna drar till med hur många som får plats att sova ombord.

Det är ju en ganska subjektiv bedömning.

Ni trogna Hamnenföljare vet ju att jag är sprungen ur den spartanska skolan och att jag är ganska road av camping och allmänt asketiskt leverne. Det råder generellt stor entusiasm från mitt håll när det ska testas vad och hur många som får plats i diverse utrymmen.

Men jag tror att ändå att få köpare kommer sikta på att sova sex personer ombord på nya Noblesse 830, vilket Nordkapp säger är rimligt.

Rimligt med sex ombord?

Det råder inga tvivel om att Nordkapp sett ett behov hos sina kunder att kunna göra längre turer, och att kunna tillbringa mer tid ombord. Det är ju en rejäl pjäs till daycruiser som de lanserar. Linjerna är utan tvekan inspirerade av de mindre syskonen i Noblesse-serien, Noblesse 660 och Noblesse 720. Men båten är markant större och högre och det är av en väldigt tydlig anledning – man har velat få in ett ordentligt separat toalettutrymme och fler kojer.

En rejäl solbädd

Under förarplatsen ryms en stick-koj där två personer ska kunna få plats. Så långt fyra kojplatser alltså. Men Nordkapp menar att det faktiskt finns hela sex stycken bekväma kojer ombord. Vi antar att det handlar om att man ska bädda upp solbädden i aktern.

Att folk blir så till sig att de bränner vid sina köttbitar på grillen, eller tappar fiskarna de redan fått på kroken när nya Nordkapp Noblesse 830 passerar, kan vara en liten överdrift. Men det råder inga tvivel om att det är en social båt med massor av plats för familj och vänner.

Kommer folk att bränna sina biffar när Nordkapp drar förbi?

 

– Tanken med Nordkapp Noblesse 830 är ta fram det bästa från Nordkapps köregenskaper. Och att sätta ihop det med funktionen hos en toppmodern daycruiser, där gott om plats och smarta lösningar är i fokus. Det har alltid varit en krävande process, där de låga och tuffa linjerna skall matcha med båtens längd, säger Frydenbø Boats utvecklingschef Ronny Antonsen.

Nordkapp Noblesse 830 är varvets största daycruiser hittills. En ny funktion är det stora uppfällbara ryggstödet på fördäck där två personer ledigt ska kunna luta sig tillbaka.

Se också när vi testar:
Nordkapp 605 Enduro – en snygg fartbåt!
Nordkapp 705 Ranger – fartbåt i aluminium
Nordkapp 805 Enduro – en cool jeep på Norges fjordar

Det finns flera platser för att sola och socialisera. Det som sticker ut från mängden är den uppfällbara solbädden på fördäcken, en kul funktion som ännu inte är så vanlig.

Bäst plats har man såklart i aktern. Här har man också bäst vindskydd då både vindrutan och friborden är höga. Av given anledning finns dock en risk att man nedsjunken i aktersoffan inte har så bra sikt framåt. Vi får återkomma till det i en framtida test.

Ruffen ska vara relativt rymlig med stor och luftig toa och en stick-koj under förarplatsen. På akterdäck finns dusch med varmvatten som tillval.

Den omtalade stick-kojen är 1,4 meter bred och väl där nere lär man ligga bekvämt. Här nere finns också ett fönster akterut, vilket lär minska risken för klaustrofobi och släppa in lite välkommet ljus. Men den som har störst behov av en god natts sömn lägger sig såklart i förpiken. Vill man lyxa till det finns en extra madrass som tillval.

Noblesse 830 kan levereras med både singel och dubbel motorinstallation från Mercury.

Daycruiser-fran-Nordkapp

Relaterade artiklar

Nordkapp_905_Grand_Coupe_V12_1

Nordkapp 905 Gran Coupe V12 – första intrycken från testen

Nordkapp Airborne 8 RIB i hård test

Nordkapp Airborne 8 – första intrycken från testen

Nordkapp Airborne 7 Espen Thorup

Nordkapp Airborne 7 – designern bakom nya Riben berättar

Miljo_2018_MagneKlannFramme_Ingang_35388014_10156347016327429_2450833885286629376_n

Målgång – med segeljolle längs hela norska kusten

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar