Nu byggs Nordens första marina nätverk för snabbladdning

Anders Nilsson

Norge, som tagit ledningen i elbilsracet, är nu på väg att göra samma sak till sjöss. Norges näst största elbolag, BKK, börjar nu bygga ut norra Europas första supercharger-nätverk för marint bruk.

Först ut är Oslo, Bergen och Florø som får laddare under våren och sommaren. Det är BKK:s dotterbolag Plug som arbetar med elförsörjning till sjöfarten som står för utbyggnaden.

– Norge har lett vägen i elbilrevolutionen. Nu vill vi göra det lättare att byta till en elbåt. De senaste månaderna har intresset för elbåtar ökat markant, säger BKK: s vd Jannicke Hilland.

Och fortsätter:

– Det tar tid innan elbåtsmarknaden blir stor, men om det ska bli en marknad måste laddningen vara säker och tillgänglig. Såväl båtägare, småbåtshamnar, båthandlare och politiker har ifrågasatt hur laddningen ska ske. Vi minskar nu den osäkerheten.

Snabbladdare längs hela kusten

I Florø samarbetar BKK bland annat med Evoy som tillverkar elmotorer för marint bruk.

— Evoy har som mål att göra elbåtar till ett naturligt val för alla båtanvändare och då behövs tillgång till snabbladdare för dem som åker längre resor. Samarbetet med BKK innebär att våra kunder inom några år kommer att kunna åka på långa resor längs kusten på ren el med minimal laddningstid, säger Leif A. Stavøstrand, chef för Evoy.

Bil och båt på samma plats

BKK driver även laddningsnätverk för elbilar och har över 400 snabbladdare på mer än 150 platser i hela Norge. Med snabbladdarna för elbåtar kommer man på att på vissa platser kunna ladda både bil och båt på samma ställe.

Om nätverket byggs ut vidare söderut till svenska västkusten återstår att se.

Superladdare från BKK/Plug

Relaterade artiklar

Pol_Lux_katamaran

Pol Lux – första intrycken från testen av solcellsbåten

Petterssonbåt_elmotor

Petterssonare renoverad och konverterad till effektiv elbåt

Hamnen_test_Rand_25_4

Rand 25 Spirit – första intrycken från testen av elbåten

Riva-El-Iseo

Riva El-Iseo – första eldrivna båten från det anrika varvet

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar