Ny finsk kappseglingsbåt övergavs på Atlanten

Infiniti_52
En månad har gått sedan den minst sagt extrema 52-fotaren Tulikettu kolliderade med ett föremål och sjönk på Atlanten. Hamnen ringer upp den finske ägaren Arto Linnervuo.

En månad har gått sedan den minst sagt extrema 52-fotaren Tulikettu kolliderade med ett föremål och försvann på Atlanten. Hamnen ringer upp den finske teamchefen Arto Linnervuo.

”Det är med djup sorg som vi skriver för att informera er om att S/Y Tulikettu, vår magnifika 52 fots kappseglingsbåt, har förlorats till sjöss. Besättningen har klarat sig oskadd. Tulikettu övergavs efter en kollision med ett oidentifierat flytande föremål. Efter en veckolång sökning har vi inte lyckats hitta henne. Vi är förkrossade men också beslutsamma om att återvända till kappseglingen starkare än någonsin.”

Extrem kappseglingsbåt

Så löd ett pressmeddelande som landade i inboxen då förlusten av en av världens mest extrema havskappseglingsbåtar var ett faktum. Bakom Tulikettu Racing står bland andra Arto Linnervuo som nu har beslutat sig för att bygga upp projektet på nytt.

Kolfiber och foils

Som bakrund bör nämnas att S/Y var byggd helt och hållet i kolfiber och utrustad med en skjutbar sidofoil (DSS) för lyftkraft (minskat vattenmotstånd) samt rätande moment. Något som ska ha bäddat för en prestanda långt utöver det vanliga. Eller som Arto Linnervuo uttrycker det:

– Vi hade bara hunnit segla 5 000 sjömil med Tulikettu vilket dock räckte för att fastställa att båten överträffade alla våra förväntningar. Jag glömmer aldrig känslan när Tulikettu lyfte sig över vågorna för första gången och nådde en fart på 28 knop.

 

Kolfiber och foils var nyckeln till Infiniti 52:an Tulikettus snabba framfart.

Men nu ligger hon på botten av Nordatlanten?

– Nja, det vet vi inte helt säkert eftersom ingen såg båten sjunka. Den har dock inte gått att finna  trots en veckas intensiv spaning med såväl flygplan som fartyg. Vi, eller snarare temat som sköter transportseglingarna, skulle ta hem båten från Portugal till vår bas i Gosport, England när de krockade med något. Det var en rejäl smäll som skakade om killarna ombord, säger Arto. Till storyn hör också att foilsen var infällda när när kollisionen skedde.

Han fortsätter:

– Det är duktiga seglare och dessutom professionella båtbyggare med kolfiber som specialitet. De gjorde vad de kunde för att stoppa läckaget men till slut gick inte vattenflödet att kontrollera. Vad som sedan hände, gällande allt från nödanrop till att  preparera livflotten, var rena uppvisningen i professionellt agerande. Tio timmar efter nödanropet kom en oljetanker som kunde plocka upp besättningen.

Arto Linnervuo och hans besättning tar nya tag.

Men då hade båten alltså inte sjunkit?

– Nej, de såg den aldrig sjunka. Sökandet efter båten påbörjades omedelbart efter undsättningen av manskapet och pågick i en hel lång och kostsam vecka med beräkningar av vindar och strömmar som underlag varpå alla inblandade enades om att avbryta sökandet. Det var ett mycket svårt beslut.

Och med det försvann hela ditt projekt som du har ägnat i stort sett all vaken tid åt de senaste åren?

– Ja, jag är naturligtvis glad att besättningen klarade sig oskadd. Materiellt sett är detta dock det värsta som kunde hända.

Så vad är planen?

– Det frågade jag mig också tills bara för en kort tid sedan då jag rannsakade varför jag egentligen höll på med detta. Jag påminde mig om de tre mål som jag hade satt upp och att inget av dem var uppnått. Jag är i grunden en fighter och blir egentligen bara mer taggad av motgångar, säger Arto.

Han fortsätter:

– De tre målen är att vinna stort klassisk race så som Fastnet Race eller Sydney-Hobart med min helfinska besättning och dessutom vinna hela RORC-serien. Sedan vill jag skapa en plattform för finska OS-seglare som vill gå vidare till storbåtsegling. Sist men inte minst vill införa foils på bred front i den populära klassen på 52 fot. Det innebär rolig segling med mindre besättningar och allt vad det innebär av minskad logistik samt kostnader för mat och annat. Från att tidigare betraktat olyckan som en katastrof för projektet ser jag det nu bara som en försening.

Det blir alltså en ny båt?

– Ja, mitt mål är att bygga en ny Infiniti 52, men först måste vi städa upp efter olyckan. Teamet kommer att hålla ihop och tävla med andra båtar inklusive s/y Xtra Staerk (Xp 44). Dina läsare kommer att känna igen båten då vi är vinnare av ORC i Gotland Runt sommaren 2021, och vi kommer att försöka upprepa vår framgång från 2022.

Så när får vi se din nya Infiniti 52:a på kappseglingsbanan?

– Det är svårt att säga då försäkringsbolaget först ska säga sitt. Vi vet och att man kan bygga en ny båt på tolv månader månader men när bygget kan påbörjas är oklart, avslutar Arto Linnervuo.