Ny mot gammal vattenskoter!

Elias Johansson

Elias Johansson

En begagnad vattenskoter ställs mot en sprillans ny. Hur står den sig när det gäller manöverbarhet, acceleration och rolighetsfaktor och vad har egentligen hänt på 23 år?

Den som prompt måste ha en Yamaha-vattenskoter som är stabil när den ligger stilla ska satsa på en ny istället för en gammal.

Men det blir en dyrköpt stabilitet då den nya skotern är 4,38 gånger dyrare än den gamla (17 500 mot 4 000 dollar) sedan kan de priserna såklart skilja rejält men det ger en bra fingervisning.

Precis som i bilvärlden har vattenskotrarna gått upp otroligt mycket i vikt.

 

I övrigt är det nästan dött lopp mellan dessa maskiner oavsett det gäller acceleration, toppfart eller rolighetsfaktor med mera.

Notera också att den gamla modellen har ett bättre vikt/effektförhållande än sin sprillans nya duellant (0,5462 mot 0,5373 hk per kilo ekipage).

Här är de övriga förutsättningarna:
YAMAHA GP1200 (1997) mot YAMAHA GP1800R HO (2020):
1131 cc vs 1812 cc.
3 vs 4cylindrar.
130 vs 180 hk.
29,9 vs 70 liter bränsle.
238 kg vs 335 kg.

Vattenskoter gammal mot ny

Relaterade artiklar

waveflyer

Waveflyer – vattenskoter med bärplan

elskotrar

L’Overboat – elfoiling-katamaran-vattenskoter!

Narke electric vattenskoter

Narke GT95 – eldriven vattenskoter med svenska Petestep-skrovet

Taiga Orca 14

Taiga Orca – muskulös eldriven vattenskoter till Sverige

Kommentarer (0)