Nybörjare testar Pentas Assisted Docking i skarpt läge

Elias Johansson Rimsby

Det är bäddat för haveri – eller vad sägs om att låta en nybörjare lägga till en 46-fotare med flybridge i kraftig sidvind mellan två juveler till klassiska båtar? Hamnens Claes testar tillsammans med Volvo Penta. 

Inslaget är producerat i samarbete med Volvo Penta. Men likväl så är det på riktigt. Det finns inga omtagningar eller iscensättningar. Enigt säkra källor är övriga ombord, som inte syns i bild, påtagligt nervösa då Hamnens Claes Olivecrona ska backa in med en närmare 18 ton tung bjässe mellan två andra båtar.

Se också:
NaviWheel – konstformen att lägga till går i graven

Må vara att Claes är en rutinerad båttestare på Hamnen. I dessa sammanhang är han likväl ganska grön och ute på djupt vatten.

Glöm vind och strömmar

Till sin hjälp har han Volvo Pentas nya finess – Assisted Docking – som är en utveckling av den numera välkända joystick-styrningen. Poängen är att man numera inte behöver kompensera för vind eller strömmar för att få båten att ligga stilla med centimeter-precision. Det är bara att släppa alla kontroller och båten ligger stilla.

Tre grader i taget

Från detta läge kan man, hur långsamt man vill, få båten att vrida sig tre grader i taget eller röra sig i längsled med full kontroll.

Det hela bygger på individuellt styrda IPS-drev, elstyrning, joystick samt Dynamic Positioning System och i en slug kombination.

Se testen!

Volvo_Penta_-_assisted_docking

Relaterade artiklar

Fountaine Pajot-3

Fountaine Pajot – rymlig som få och snart med eldrift!

Precision against the dock-2

Volvo Pentas nya teknik för automatiserad tilläggning

a Seven Marine engine produced at the Volvo Penta facility

Volvo Penta börjar tillverkningen av världens största utombordare

nyheter_2019_Volvo_Penta_ny_D4_och_D6_Volvo_Penta_new_D4_and_D6

Volvo Penta lanserar nya D4 och D6

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar