Allt på Sjön räds inte väder – första intrycken från mässan

Under fredagen gick startskottet för årets Allt på Sjön. Med cirka 230 båtar längs med bryggorna finns det onekligen något för alla. Hamnen.se är på plats. 

Gustavsberg_inledning
Under fredagen gick startskottet för årets Allt på Sjön. Med cirka 230 båtar längs med bryggorna finns det onekligen något för alla. Hamnen.se har varit på plats för att ge våra första intryck från mässan.

Hamnplanen i Gustavsberg har närmst förvandlats till en flod när 2023 års Allt på Sjön slår upp portarna på fredagsförmiddagen. Trots detta sköljs inga av förväntningarna bort. Cirka 230 båtar ligger förtöjda utmed bryggorna och här hittar man allt från Delta 48 till mer anspråkslösa styrpulpetare. Det blandas vilt av segelbåtar, elbåtar och fossilslukare som Marell 12:an.

Nyheter är det dessutom gott om. Den som besöker Gustavsberg får chans att kliva ombord på bland annat Delta 48 Coupé, Anytec 800R, och flera modeller från Micore.

Våra tre första intryck

Under Hamnens första spatsering på flytbryggorna är det ändå ett antal båtar som sticker ut.

Vi tänker inte minst på katamaranen Excess 11 – en modell som säljarna själva menar öppnar upp en ny marknad i nordiska vatten. Med sina 11,3 meter från för till akterstäv och 6,6 meter mellan friborden är hon den minsta pjäsen som fortfarande levererar fyra hytter fördelat på de två skroven. Kan hon vara startskottet för fler katamaraner i svenska vatten?

Den frågan lämnar vi obesvarad men att båten är sevärd är ingenting att hymla om.

En annan spännande modell är den råbarkade Victum 700:an. Här har vi sannerligen en arbetsbåt som ser ut att kunna bli överkörd av en pansarvagn utan att få så mycket som en skråma. Båten kommer i två modeller, den så kallade UHD (Ultra Heavy Duty Daycruiser) och GTB (Group Transport Boat). Akterspegeln på 700:an är specialbyggd för att kunna hissa utombordaren rakt uppåt och på så vis få snurran ut ur vattnet.

Allt detta får Victum 700 att verka som en koloss. Åtminstone tills man får höra att båten drar fram i 50 knop när gasreglaget ligger i maxläge.

Sist men inte minst kan den som vill ha fart kliva ombord på Marell M12 Open – ett plåtvidunder med militär standard. Här sparas det inte på krutet och när man sneglar mot akterspegeln är de som inte häpnas av tre Mercury V12:or på 600 hästkrafter vardera troligtvis få.

Vad vi däremot redan nu kan konstatera är att man oavsett grad av båtintresse lär hitta något spännande under årets Allt på Sjön.