En titt i maskinrummet på världens största kryssningsfartyg

Att beskriva Icon of the Seas som något annat än spektakulär är en underdrift. Men hur tar sig en bjässe på 365 meter och med över 250 000 i bruttotonnage runt? Ta en titt på klippet i slutet av videon.

Det är inte första gången som Hamnen skriver om Royal Caribbeans nya flaggskepp Icon of the Seas. Skutan är nämligen en som sällan sviker när det gäller att väcka intresse och komma med ögonvattnande siffror vad gäller såväl storlek som kraft. Med full beläggning och besättning kan hon närmst beskrivas som en flytande stad med sina 7 600 passagerare och 2 350 i besättning finns inget motstycke. Den gängse jämförelsen brukar vara till Titanic, ett modernt underverk i sig, vars storlek bara är en femtedel av Icon of the Seas.

Men alla dessa siffror får en ändå att ställa frågan vad som krävs för att ta henne från punkt A till B?

Föga förvånande rör det inte sig om en enskild drivlina utan snarare sex separata. Vardera motor sträcker sig över 11,5 meter i längd, är närmre 6 meter höga och snudd på 4 meter breda med en vikt på 252 ton styck. Vardera motor producerar i runda slänga 14 750 hästkrafter.

Läs även:
Världens största kryssningsfartyg: Icon of the Seas

Dessa mäktiga motorer knuffar fram skutan genom Västindien i behagliga 22 knop och slukar under tiden tillsammans cirka 22 700 liter bränsle per timme. För att få ekvationen att gå ihop har man behövt specialdesigna världens största bränsletankar som en vattenburen farkost någonsin haft.

Men i takt med utsläppsregleringar och kraftigt fluktuerande bränslepriser har man möjliggjort för Icon of the Seas att drivas av såväl diesel som gas.

Detta och många andra lösningar såsom bränsleceller har integrerats för att göra världens största kryssningsfartyg till ett gångbart projekt.