Finländsk världsomseglare undsatt av Ålandsfärja – på Indiska Oceanen

Ensam på Indiska Oceanen med en bruten mast, brist på proviant och snabbt sinande diesel. Då undsattes den finländska världsomseglaren av inget mindre än Finnlines senaste RoPax-färja. 

Om Ari Känsäkoski fortsätter Global Solo Challenge återstår att se.

Rubriken kan tyckas vara hämtad ur en skönlitterär skildring men historien som ligger bakom är lika sann som den är osannolik.

Det var dagarna innan jul som den finska seglaren Ari Känsäkonski hamnade i hårt väder ombord på sin segelbåt Fuji under tävlingen Global Solo Challenge. I blåsten bröts masten mitt itu men som den erfarna seglare han är lyckades han konstruera en nödrigg för att fortsätta.

Han skulle dock snart märka att såväl proviant som bränsle började ta slut.

När masten bröts befann han sig cirka 1 000 sjömil från Madagaskar och ytterligare 300 till Kapstaden. I samråd med sitt team uppe på land beslutade sig den finske världsomseglaren att istället sätta kursen mot Durban.

– Vi planerade rutten tillsammans med teamet, slutsträckan till ett ställe han med säkerhet kan ta sig till med tanke på havsströmmar, vind och avstånd, sade projektchef Petri Grönlund i en intervju med finska Yle.

Men denna väg tvingade honom att kryssa mot den staka Agulhalströmmen för att inte driva sydost mot betydligt mycket svårare breddgrader. Dieseln gick åt i rasande takt och snart började man från landteamets håll att överväga andra vägar.

Läs även:
Tapios båt sjönk i Södra Oceanen – räddad av ensam kvinna
Tapio Lehtinens otur fortsätter – bröt masten under Fastnet

Räddningen kom från Finlandsfärja

Då såg man att Finnlines nyaste ropax-fartyg Finncanopus som ska trafikera linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal lagt om sin kurs från varvet hon byggts i Weihai. Detta till följd av oroligheterna vid Suezkanalen. Istället skulle den finska färjan gå runt Godahoppsudden och på vägen passera Ari Känsäkonski ombord på Fuji.

När den nya ålandsfärjan under torsdagen kommit tillräckligt nära fick man över en kastlina till Fuji och med hjälp av denna släpptes det ner såväl dunkar med bränsle som proviant från köket.

I ett uttalande till Finnlines skriver Känsäkoski:

”Bland kökets överraskningar fanns färska tunna pannkakor, sötsaker och ett urval läckra smörgåsar, vilket blev den godaste måltiden på resan. Tusen tack till Finnlines och Finncanopus skickliga besättning, kök och kapten!”

Nu återstår det att se om Ari Känsäkoski fortsätter sin färd runt jorden eller bryter efter det planerade stoppet i Durban.