Hallberg-Rassy 69: En rundtur på rekordbygget i filmformat

Hallberg-Rassy slår på stora trumman. Och kanske så med all rätt, det är nämligen inte varje dag ett svenskt varv lanserar en segelbåt på 69 fot. I en 50 minuter lång reklamfilm presenteras varvets största bygge hittills – se den nedan!

Hallberg-Rassy-69-vinter-inledning
Det nya stolta Orust-bygget Hallberg-Rassy 69 på 22,22 meter och 46,5 ton är nu sjösatt och genomgår sina första testseglingar. Pris 59 miljoner kronor.

PR-maskineriet hos Sveriges kanske största varv går onekligen på högvarv. Med en knapp vecka kvar till världspremiären för Hallberg-Rassy 69 på båtmässan i Düsseldorf släpper orustvarvet en 50 minuter lång reklamfilm om sitt största bygge hittills. Av sikten är uppenbar – att båtjournalister ska förmedla detta, med i svenska mått mätta, enastående reklamjippo, vilket vi här och nu erkänner är svårt att motstå.

Läs även:
Hallberg-Rassy 69 – första seglingsbilderna på rekordbygget
Listan: Störst och lyxigast på Orust Yacht Show
Hallberg-Rassys varvsmagnat säljer sin villa på Orust
Hallberg-Rassy 69 – sjösättningen av rekordbygget närmar sig

Väntan på Hallberg-Rassys enorma skuta har känts lång sedan vi skrev om den för lite drygt ett och ett halv år sedan. Inte minst med de konstanta uppdateringar från bygget som kommit. När det i slutet av förra året var dags för sjötester var det föga förvånande en händelse som fick såväl oss på Hamnen som er, våra läsare, att spärra upp ögonen. Det är nämligen inte var dag som ett svenskt varv tar sig an utmaningen att bygga en bjässe som denna.

Vad får man då se i denna spektakulära reklamsnutt?

Förutom alla sekvenser av vintersegling, rundturer i ruffen och närmre titt på systemen innehåller videon också varvsmagnaten Magnus Rassy själv. Han ger oss en inblick i vad som faktiskt gått in i bygget av 69-fotaren, vad visionen bakom projektet varit och varför man inte gjort samma satsning tidigare.

Svaret på den sista frågan är tämligen enkel.

– Det är alltid en dröm för oss att bygga större båtar som fortfarande kan hanteras av en mindre besättning tack vare vårt knappseglings-koncept. Men det har funnits begränsningar. Under det tidiga 90-talet var 53-fotaren det största vi kunde bygga på grund av att man inte kunde konstruera ett större mastinbyggt rullsystem för storen. Storlekarna har sedan ökat till en 62- och därefter en 64-fotare, säger Magnus Rassy i videon.

Men den kanske verkliga höjdpunkten är att få följa med Jonas Zelleroth, säljchef på Hallberg-Rassy runt i båtens alla skrymslen, om man nu kan kalla det för skymslen.

Se videon!