Här byggs världens största eldrivna passagerarfärja

Framtiden är elektrisk – iallafall om man ska tro Incat Tasmania. Företaget satsar nu helhjärtat på eldrift för sina bil- och passagerarfärjor med ett världsrekord i sikte.

Åtta år sedan sjösättningen av MF Ampere 2015. Då var hon världens första helelektriska bil- och passagerarfärga men kapacitet att ta ombord 120 bilar och tre gånger så många passagerare. Färjan som fortfarande trafikerar Sognefjorden hon i mångt och mycket revolutionerande.

Men under de gångna åren har utvecklingen gått i rasande fart.

Detta faktum har blivit extra tydligt om man blickar mot de eldrivna färjor som byggs idag. Inte minst hos det australiensiska Incat Tasmania som gjort ”nollutsläppsmodeller” till sin nisch på marknaden.

Läs även:
Hydrolifts eldrivna och självkörande färja nu sjösatt
Överdriven rädsla för brand i elbilar på färjor
Världens största katamaran går till Ystad i 37 knop

I slutet av augusti annonserade varvet bygget av vad som skall komma att bli världens största eldrivna skepp. En 130 meter lång bjässe med kapacitet att lasta 225 bilar och 2100 passagerare.

– Bygget är ledande i världen när det gäller den här typen av fartygsbyggnad och kommer att ha den senaste tekniken när det gäller nollutsläppsframdrivnings- och lagringssystem. När det är i drift kommer dess landbaserade laddningssystem att ha 50 procent högre kapacitet än någon nuvarande installation i världen, skriver Craig Clifford, grundare och vd för Incat, i ett pressmeddelande.

Här får man en titt i fabriken och höra från de som bygger det eldrivna vidundret.

Utrustas med enorm batteribank

Fartyget kommer, likt MF Ampere att vara helt eldrivet och ha en batteribank på över 40 MWh. Det är fyra gånger högre kapacitet än något tidigare konstruerad batteribank för marina miljöer.

Batterierna i sin tur ger energi till en serie med elmotorer som driver vattenjetmotorerna.

När bygget ska stå färdigt är än så länge oklart men när modell 098 (som projektet fått heta) väl är sjösatt ska hon gå i trafik hos det latinamerikanska rederiet Buquebus.

En blick inifrån fabriken där den enastående färjan konstrueras.