Hydrolifts eldrivna och självkörande färja nu sjösatt

Visionen om eldrivna och självkörande passagerarfartyg i storstäderna passerade en viktig milstolpe med premiären av Hyke Shuttle 0001 under Norges motsvarighet till Almedalsveckan.

Hyke_sjosatt-2048x1055
Premiärvisningen av Hyke Shuttle 0001 hölls i samband med Arendals-uka som är Norges motsvarighet till Almedalsveckan.

Rapporterna om allehanda högteknologiska eldrivna färjor för smidiga och avgasfria persontransporter i storstäderna duggar tätt. Gemensamt för de flesta är dock att lanseringen och den färdiga produkten känns som ett avlägset mål.

Eldriven och förarlös

Avlägsen kändes också Hydrolifts vision om en eldriven och förarlös färja. Men som nu har blivit verklighet. Premiärvisningen hölls i samband med Arendals-uka som är Norges motsvarighet till Almedalsveckan.

Hyke Shuttle 0001, som färjan heter, är ett resultat av fem års forskning och utveckling mäter 15,00 x 5,70 meter och är nu redo för massproduktion. I förlängningen ska Hyke Shuttle kunna klara sig utan förare och teknologin för autonom framfart är under utveckling.

Hög produktionstakt

– Hyke Shuttlei räknar med att kunna tillverka 15 – 20 båtar om året till att börja med och att sedan öka på produktionstakten till 100, säger Bjørn Utgård, koncernchef på Hyke.

”Bara början”

Som Hamnen tidigare har rapporterat, när Hyke Shuttle fortfarande var under utveckling, ska fyra exemplar levereras lagom till OS i Paris. Går det som man hoppas blir detta sedan en språngbräda för ytterligare leveranser av färjor till världens storstäder som allt som oftast ligger nära vatten.