Lista: Tyst och stilla – fem eldrivna snipor som lockar

Att knäpptyst glida fram i deplacementfart en varm sommardag med sillunchen uppdukad på det lilla bordet mitt i sittbrunnen. En mer idyllisk bild går knappt att få va? Här ger vi våra tips på en handfull snipor där eldrift gör sig lika bra som sillen!

En handfull snipor som gjorda för eldrift.

Ja, eldrift på sjön är sannerligen ett polariserande ämne. Räckviddsnoja, pris och hastighet är de kanske vanligaste argumenten mot att helhjärtat satsa på att slänga den gamla järngenuan över bord – bildligt talat såklart. Tänk om det ändå fanns en båttyp som inte nödvändigtvis behöver köra snabbt, har plats för hela familjen och som sällan göra några längre resor.

Det är här den gamla hederliga snipan kommer in i bilden!

Kan du se dig själv i situationen beskriven i ingressen? Då är kanske en av de följande båtarna något för dig.

Storsjö 720 Electric – klassikern i elektriskt uppståndelse

Bastant, rymlig, bärig, och trygg. Det är återkommande ord när Skippo testar denna halvplanande 70-talsbåt som länge kändes förlegad. Men som nu möter en ny eldriven vår.

En uppståndelse i dess rätta bemärkelse. När båten lanserades under 70-talet var den ett halvplanande flytetyg som drog lika mycket svall som den slukade diesel.

Idag är historien en helt annan.

Den klassiska modellen har nu fått nytt liv i samband med att Leif Eikeseth dammade av formerna, gjorde ett par ändringar och slängde i en elektrisk drivlina. Namnet fick bli Storsjö 720 Electric.

Det är inget knussel, inga moderniteter och flärd. Nej – snipa, rak axel och roder är en kombinationen lika gammal som fritidsbåtlivet i sig.

Som bäst mår denna klassiker i modern tappning när den gör lite drygt fyra knop då tar man sig hela 91 sjömil i goda förhållanden. Men faktum är att de flesta troligtvis kommer gasa på ytterligare för att få upp den i någonstans runt fem knop och då landar drifttiden på 10 timmar eller enkelt omräknat till 50 sjömil.

Se när vi testar Storsjö 720 Electric här!

iSloep – från landet som sätter standarden

Holländska iSloep 585 – kompakt och kompatibel. Foto: iSloep

Sätter standarden? Ja från och med 2025 kommer det inte längre att vara tillåtet för båtar med förbränningsmotorer att tuffa runt på Amsterdams redan immiga kanaler. Istället ska all framdrift för fritidsbåtar vara – ja ni gissade rätt – elektrisk.

Föga förvånande är holländarna tämligen långt fram i sin båtelektrifiering. De populära iSloep syns här och var och bygger såväl snipor som tenders och erbjuder dessutom alla modeller som eldrift. Kanske inte mer än rimligt när de byggs ett stenkast från den zon som inom ett par år inte längre kommer att tillåta förbränningsmotorer.

För att vara konsekvent bör vi även nämna lite förbrukningssiffror för denna nederländska nykomling. I 3,5 knop (lagom lunk för Amsterdams kanaler) kan man ta sig runt i 8 timmar eller 28 sjömil. Ökar man farten till 4 knop räcker batteriet i 5 timmar eller 25 sjömil.

Hamnen har visserligen inte gjort några skarpa tester av iSloeps snipor – däremot hittar du här ett test av iSloep Rapida 750 dessvärre med fyrcylindrig diesel.

Strana 23 – båten som slänger räckviddsnojan överbord

Hamnen tar pulsen på Strana 23 i en test.

En helhjärtad satsning på eldrift. Det är vad som stått ut när vi jämfört Strana 23 med många andra halvhjärtade försök att bygga en renodlad elbåt. Kanske är det inte en snipa i dess allra mest traditionella form men samtidigt måste utvecklingen låtas ha sin gång.

Satsningar som Stranas kommer oftare än sällan med banbrytande teknik och utveckling. Här talar vi bland annat om att man valt poddrift, något som visserligen går ifrån det klassiska snipkonceptet men som få kan kalla nackdel. Förstävens något aparta utseende fyller sin funktion den med. Detta trots att den får sin beskurna del kritik då den gör det svårt att gå in med fören mot allehanda klipphäll.

Men den kanske mest spännande funktionen hos Strana 23 är konceptet som kallas Vehicle to Grid. En funktion där båtens batteribank kan lagra energi under dygnets småtimmar då priset och belastning är låg. När priserna är höga kan energin istället dras från båtbatteriet. En funktion som förtjänar en egen artikel.

Sen var det frågan om räckvidd.

Här följer några exempel på Strana 23:s räckvidd:

  • 155 sjömil i 3,8 knop
  • 75 sjömil i 5,4 knop
  • 44 sjömil i 6,7 knop
  • 28 sjömil i 7,8 knop.

Se Hamnens test av Strana 23 här!

Hwila 25 – ett smycke på sjön

En hyllning från en stolt båtbyggare till en annan. Linjer hämtade från såväl Kreugers Loris som de exklusiva J Craft-båtarna.

Kommer ni ihåg sillunchen vi pratade om innan? På Hwila 25 passar det sig kanske bättre med ostron och champagne än strömming och pilsner.

Att sätta sig i en Hwila 25 är en speciell känsla. Leendet på läpparna går inte att tvätta bort. Detaljutförandet är slående, driften knäpptyst och extravagansen överflödig. Visst – den att få med en bensinmotor men då har man missförstått konceptet med såväl båten som denna lista.

Poddriften får Hwilan att glida fram med ett lätt porlande längsmed friborden. Manövrering är inget att snacka om, här behövs inget C-körkort för att lyckas med en trepunktsvändning.

Ska vi snacka siffror så är dessa slående lika de som Strana 23:an kunnat presentera:

  • 132 sjömil i 4 knop
  • 80 sjömil i 5 knop
  • 56 sjömil i 6 knop
  • 40 sjömil i 7 knop
  • 30 sjömil i 8 knop.

Ett test av denna nackvridare är att vänta, håll därför utkik här på sajten. Tills dess får ni hålla tillgodo när Erik Wickgren, från Hwila, intervjuades under Hamnens Elbåtsmässa!

Morfars gamla ögonsten?

Kanske kan morfars gamla ögonsten bli ditt elektrifieringsprojekt?

Kanske tycker vissa att det är som att svära i kyrkan men ibland måste man våga? Det ska också nämnas att båten på bilden inte är elektrifierad.

Men oavsett ifall det är en Blocketannons, projektet som grannen aldrig får fart på, snipan som legat på slipen i åratal eller en redan uppfixad klassiker med skuren motor kan det vara värt ett försök!

Kanske är det räddningen för en kulturskatt utan like?