Najad flyttar hem till Orust: ”Ett av mina krav”

Efter fem år i Uddevalla har det klassiska Orustvarvet Najad har flyttat hem till Henån knappt en mil från där allt startade i slutet av 60-talet. Nu med ambitioner att bli ett modernt bolag.

Najadvarvets 395 under Hamnens test ett par år tillbaka.

Fem år har gått sedan Najad tog ritningar och verktyg i en flytt från Orust till Uddevalla och Arconas varvslokaler. Samtidigt gjordes stora nedskärningar och en ny affärsmodell satte nya ramar för varvet.

Men nu är det dags för det anrika Orustvarvet att flytta hem igen.

– Det är på Orust som passionen för Najad finns, här finns känslan för det traditionella båtbyggeriet, säger Fredrik Malmqvist, vd för Najad och för koncernen Orust Quality Yachts till ST-tidningen.

Ett drygt år har gått sedan Fredrik Malmqvist tog över rodret på Najad. Redan då var ett av hans krav att varvet skulle flytta hem till Orust och Henån.

Planerna framöver är stora och snarare än att återskapa ett klassiskt varv är ambitionen snarare att bygga ett modernt bolag med flera delar.

– Jag säger inte att varvet har drivits fel tidigare men jag tror vi måste tänka om för att få det att fungera nu och i framtiden. Vi arbetar med människors drömmar, vi förverkligar dem, det är vad som driver mig, säger Fredrik till tidningen.

Se även:
Test: Najad 395 – komfort och elegans i kvadrat!

Flytten till Uddevalla

Redan för tio år sedan köptes Najad från ett konkursbo av Håkan Eksandh och hans Hexiron AB. Men det var inte den första turen av ekonomiska svårigheter. Redan 2011 gick Najadvarvet i konkurs och köptes av Nord West Yachts. Men sammanslagningen gick inte något vidare.

Efter Eksandhs köpt ingick varvet i bolaget Orust Quality Yachts. I april 2013 skrev man:

”I samband med ägarförändringen i Arcona har styrelsen analyserat verksamheterna och vilken potential respektive verksamhet har.

Slutsatsen är att Arcona mycket framgångsrikt har bedrivit en affärsmodell som innebär att man tillverkar båtar i tätt samarbete med utvalda underleverantörer.”

De 20 båtbyggarna och tjänstemännen som arbetade på Najad varslades då om uppsägning och kort därpå inleddes MBL-förhandlingar.

– Det känns verkligen tråkigt att det blivit på det här sättet och den personal som jobbar på fabriken är fantastisk, sade Najads dåvarande vd, Jörgen Ottosson, till Bohusläningen som i samband med uppsägningarna lämnade sitt uppdrag på varvet.