Navan S30 – tuff båt med hytt eller T-Top på givet grundrecept

Först kom Axopar 28. En båt som rörde om grytan och som sedan kom att inspirera ett svåröverskådligt antal andra båttillverkare. Här är första intrycket av det senaste tillskottet.

Navan_S30_inledning
Navan följer trenden med rak stäv och låga fribord. Här är deras S30.

Året var 2014 när en ny och okänd båttillverkare vid namn Axopar lanserade en strykjärnsliknande 28-fotare med sin raka stäv, låga fribord och på det hela taget en mycket djärv design. Resten är historia. En historia där succé, trendsättare, och framgångssaga är återkommande ord.

Sedan dess har gud vet hur många båtar byggts på samma grundrecept där Nimbus T9, Saxdor 280, Quarken 27, Ryck 280 bara är några exempel.

Och nu har det kommit ytterligare en variant Gustav Morin?

– Jajamen. Navan S30 var namnet och vi (Gustav Morin och Claes Olivecrona reds. anm.) passade på att testa den i samband med Cannes Yachting Festival som pågår för fullt just nu.

Och vad sägs?

– Det är, som du säger, ännu en variant på samma grundrecept med sin lite speciella stil som blivit så populär. Du vet stegat skrov, låga fribord, rak eller till och med negativ stäv samt ett litet aggressiv framtoning.

Men den sticker väl ut på något sätt?

– Ja, jag tyckte tidigt att den kändes lite tung och kanske inte så snabb som jag hade förväntat mig. Det sitter ju gubevars en 400-hästare där bak. Men efter att ha avverkat Mandelieu-la-Napoule till St Tropez, cirka 30 sjömil i stökiga förhållanden, så ser jag det inte som en nackdel. Snarare tvärt om. Den har en inbyggd pondus som gjorde resan förvånansvärt odramatisk.

Nya båtmärket Navan ger sig in i gyttret av hyttbåtar med en ny variant. Navan S30 var namnet.

Fler tidiga intryck?

– Ja, på samma tema har den har en lite speciell layout i sittbrunnen med ett par förarstolar längst fram, en soffa strax bakom och så ytterligare en längst bak i sittbrunnen. Det är kanske inte så socialt men desto mer lämpligt när man ska beta av sträckor i stökig sjö.

Och så har den en V-koj längst fram i ruffen, ett litet pentry men inte så mycket mer när det gäller boendekomfort?

– Ungefär så ja, avslutar Gustav Morin. Jag ska känna på det mer och hoppas återkomma inom kort med en ordentlig test.