Navier N30: Foilande hyttbåten som tar sig 75 sjömil på el

Att Sverige ligger i framkant av bärplansutveckling för fritidsbåtar är ingen hemlighet. En teknik som fler vill utnyttja och där en aktör som  visar lovande resultat är Navier. Kan den amerikanska uppstickaren utmana det svenska husnamnet?

Candela och Mantaray – två namn som blivit synonyma med strävan efter effektivare framdrift på sjön. Men runt om i världen finns fler som vill dra nytta av denna förhållandevis gamla teknik som i takt med elbåtarnas framfart genomgår en slags renessäns.

På andra sidan Atlanten är de kanske mest nämnvärda Navier med sin modell N30. En båt som att döma av intervjuer och specifikationer har snarlik teknik som den svenska rubriksättaren Candela. Båda ”flyger” med hjälp av sensorer till skillnad från Mantaray vars bärplansteknik är mekanisk. Gemensamt har de också är den tidigare nämnda strävan efter en så hög effektivitet som möjligt.

Med det sagt så är det också ett och ett annat som skiljer de båda båtarna åt.

Läs även:
Test: Mantaray M24 – eldrift och bärplan är framtiden
Topplistan: De bästa foilande och eldrivna fritidsbåtarna
Test: Candela C8 – det svenska foilingundret

Navier N30 drivs av två motorer på 90 kilowatt vardera som sitter monterade på akterspegeln. En skarp kontrast till Candela vars aktre bärplan och motor är ett så kallat poddrev. Naviers vägval lär resultera i en mer ljudlig gång, något som kan bekräftas i videor där båten kör i marschfart.

Vad som däremot kan bli N30:ans usp är den påstådda räckvidden på 75 sjömil i 20 knops hastighet (toppfart på 30 knop). En siffra som får Candelas 57 sjömil på en laddning att blekna.

Siffror som dessa bör dock tas med en nypa salt då prestandan ute på vattnet kan variera. Tester gjorda av oberoende parter av Naviers N30 har hittills varit ringa, för att inte säga obefintliga.

”En bärplansbåt för lyxmarknaden”

Bärplansteknik är inte billigt. Kanske är det därför man på Navier tagit greppet att fläska på med bekvämligheter, system och fina material som drar upp prisbilden jämfört med sin svenska motsvarighet.

Båten kommer i tre utföranden: som öppen daycruiser, med hardtop och slutligen som kabinbåt. Priserna börjar på 375 000 dollar för den öppna modellen till 550 000 för kabinvarianten i sitt basutförande.

Men vill man nå de påstådda 75 sjömilen på en laddning får man hosta upp ytterligare 100 000 dollar för den något märkligt benämnda ”standardkonfigurationen”. Utöver detta finns ett premiumpaket för ögonvattnande 325 000 dollar utöver baspriset.

Det tycks dock inte avskräcka och enligt företaget självt har man redan sålt slut de båtar som kan levereras 2024.

Men nog finns det ett och ett annat orosmoln

Medan man lagt stor vikt vid att ha ett aerodynamiskt förskepp som utan tvekan förbättrar prestanda och räckvidd så kommer detta inte utan nackdelar. Skulle det främre bärplanet brista eller om ett fel skulle uppstå som får båten att falla av detta in i en våg finns inte mycket till reservdeplacement. Förvisso ett vanligt problem hos hyttbåtar men ett som kan få ödesdigra konsekvenser ifall självlänsarna inte gör sitt jobb tillräckligt bra.

Hamnen hoppas få återkomma framöver med ett test av denna dyrgrip och då med en närmre titt på självlänsarna.